Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 10 juni 2023

Betraktelser från en enbent

 Hej, mina godingar i värmen! 

"Och på den fjärde dagen kunde hon ta sig fram helt obehindrat" (nåja...) med kryckor, med en krycka och t o m UTAN kryckor! Ty denna frua är icke av den vanliga sortens enbenta utan med en sjuhelvetes envishet sen födseln, eventuellt KAN det har varit en bidragande orsak till enbentheten....har ett minne av att käre maken sa: skall du inte leda cykeln istället? För mig; Trigger, trigger, trigger!!!!😈😈😈

Det sägs att vi Lindebergare är ett stönigt fölk och det kan nog ligga nåt i det...många av oss har EDS i arvet och har fått kämpa hårt för att få rätt hjälp.Tack vare en kär släkting som tipsade mig om denna genetiska sjukdom så var det lätt för min läkare att sy ihop alla mina konstiga symptom som funnits sen...ja, antagligen sen födseln eftersom jag trillade och slog mig hela tiden, men för säkerhets skull konsultera hon en expert som konstaterade att jag otvivelaktigt har Ehler Danlos Syndrom. Inte vet jag om klumpigheten hör dit men...klumpig ÄR jag. Men tack, älskade, fina Lotta som uppmärksammade mig på sjukdomen då jag trodde jag inbillade mig allt!💔

Men...

Då man inte kan göra allt man vill göra, då alla projekt man lagt hela vintern på att planera inför nästa säsong bara den jävla vintern ger sig av, men så skiter det sig alltihopa, då inser man, det får gå ändå. Det handlar om att omprioritera. 

Och nu har jag som trädgårdsnörd insett; jag har aldrig suttit ner och bara njutit av allt jag åstadkommit! Nä då, den lilla stund jag lyckats sätta mig ner har mitt argusöga sett vad som är fel, vad jag behöver ändra, köpa nytt...

Så...

En bruten fot är väl lite att ta i för att inse att man bör njuta av att bara vara, att se allt det vackra och inte det fula(ogräs) men för mig är det nåt nytt och den här brutna foten får bli min ledsagare inför framtiden.

Men..

Som "handikappad" har jag upplevt mindre trevliga upplevelser...

Vi behövde en ny matta till vardagsrummet och for då till DollarStore för ett nytt mattinköp. Hos oss finns inga dyra mattor, kan tilläggas. Inte tusan lägger man väl ner flera tusen på nån fin matta för att få den nerkissad eller nerspydd av våra pälsklingar. 

Vi hann bara innanför entrén innan familjen med två barn surrade omkring framför fötterna på mig. Brydde sig föräldrarna? Skojar ni? De hade fullt upp att handla och lät ungarna härja fritt. Jag klarade mig dock oskadd via en mycket arg blick på ongarna😠

Men det är inte okej att föräldrar är så släpphänta. Jag kommer att kunna gå obehindrat om nån månad men de som INTE kan, de som är rörelsehindrade för livet, skall de behöva vika undan eller trilla omkull för ungar som springer omkring helt utan koll i affären? Jag hävdar att butikerna skall ha folk på golvet som kan ha koll på kunderna och säga ifrån. Fast i de bästa av världar tar föräldrarna hand om sina ungar! Hur svårt kan det vara?

Över till nåt annat. 

Vi har egen brunn. Nu är det sommar och sol och det är ju härligt. Jag älskar ju sommaren som ni vet. Men för oss behövs det regn för att brunnen skall fyllas på. Nu är det kris! Först och främst behöver vi vatten till hushållet dvs för att tvätta, ha dricksvatten till oss men framförallt till hundarna. Det är lugnt just nu.  Att vattna våra grödor är prio 2. Men de är ju också viktiga för oss eftersom det är mat till oss fram till  hösten...Vi har en stor tank som nu är tom men kan fyllas med regnvatten om bara inte röret hade trillat ner i tanken...👿 Men nu håller min käre gubbe tillsammans med vår lika käre granne att greja en lösning på detta och lite till. Goa göbber!💓

Ja, ni i lägenhet eller ni med kommunalt vatten vet väl inget om vattenbrist eftersom vattnet kommer ur er kran oavsett hur mycket ni låter det rinna men vet ni, i andra länder, typ Afrika så är vatten en bristvara! Hos oss är det inte lika akut men vi samlar allt regnvatten i tunnor, tankar, och tar tillvara på allt restvatten för att ha till vår växtlighet. Jag erkänner att jag har klimatångest, det borde kanske fler ha...kanske inte ångest men ändå ett uppvaknande.

Mäh, det här blev ju inget kul inlägg som jag hade tänkt...

Eller vad säger ni?

Nåja, från mig till er; Ha en riktigt solig och fin helg!

Kraaam!💓








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar