Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 3 juni 2023

Sommar, sol och betong

 Nä men hej på er, mina godingar! Hoppas ni njuter lika mycket över denna härliga försommar som jag gör. Just nu är det lite molnigt och därör har jag förpassat mig in på glasaltanen för en stund. Vovvarna ligger vid mina fötter, ena katten ligger i en bädd och tvättar sig, den andra kissen har dispens för utegång och ligger och vräker sig i en utefåtölj, ingen stress här inte. 

För...

Jag har ju en vana att planera in alldeles för många trädgårdsprojekt inför sommaren och det slutar alltid med att jag är missbelåten med mig själv för att jag inte rodde allt i land. Men inte i år, för nu skall jag välja, sortera och utvärdera vad som är viktigast. Får se hur det går...

Prio 1:

Få klart vår trampstig på "lilltomten". Där är Göbben också delaktig. Vi har en plan, som Sickan sa. Jag har börjat gjuta trampstenar av rabarberblad, Efter många om och men så har vi funnit kantstenar på Jem och fix som kommer bli bra och inte kostar skjortan. I vissa fall är jag en snål jävel...faktiskt i de flesta fall. Varför betala mer än man behöver? 

Det där med betongen, alltså...

Kommer inte ihåg när jag föll för denna hobby första gången, men den har kommit för att stanna. Och utvecklats. Jag har blivit beroende, betongmissbrukare, helt enkelt. 

Beroendet ökar och man vill bara ha mer och mer...man söker formar, ser möjliga projekt i varenda liten kakform, islåda, champinjontråg, mjölkkartong, ja allt som går att hälla betong i! Då vi flyttade till vår gård för fyra år sen( jösses, är det så länge sen?) så snodde jag åt mig det ena förrådet direkt! Har fått veta att det varit ett ungdomsrum till sonen i huset för många år sen. Mycket har hänt sen dess, helt klart...nu har jag min egna lilla betongxstudio där. 

Jag har alltid varit kreativ men det har gestaltat sig på olika sätt. Att utveckla sin kreativa ådra är viktigt, vad det blir är oväsentligt men ATT man provar att utmana sig själv tror jag är viktigt för ens egna välmående. Att lyckas med nåt som man är nöjd med och dessutom kanske få beröm för, det är viktigt för själen. Men först och främst är det en sån härlig känsla att åstadkomma nåt varaktigt med ens egna händer!

Mina alster har jag gjutit för min egen skull och till presenter men så fick jag en förfrågan i veckan vad jag tar för ett alster. Jag blev helt ställd, har ju ingen aning! Jag är nog den sämsta affärskvinnan i världen! Har aldrig kunnat ta betalt för något som de flesta normala människor skulle ta betalt för. Min göbbe har samma problem...

Jag har även fått förfrågan om att ha en kurs i betonggjutning och det är jag absolut positiv till men innan jag har planerat in nåt datum så kommer här en första introduktionskurs för den intresserade.

Nybörjare:

Startkit:

Finbetong, en säck på 25 kg kostar ca 50 spänn men
 är tung som satan så om du inte orkar bära så gör som jag,
ta med göbben på inköpsrunda...😉





En stor hink och en trädgårdspade, gärna av metall


Formar:
Kolla vad du har handlat för varor, finns det plastförpackningar som kan användas?  Här ser du några tips. 

Alla hjärtans dagförpackningen är toppen som betongform, likaså alla silikonformar för bakverk

ICA Maxis tårtformar är jag alltid på jakt efter! De är helt fantastiskt snygga!

Här är andra halva av förpackningen!

Och så var det det där med rabarberblad...Många hävdar att de är för nybörjare, Jo visst, men ändå inte...det krävs lite krångel för att få till ett fågelbad tex. 
Det är grisigt att hålla på med gjutning, det bör man vara medveten om, man bör ha tillgång till utomhusvatten så man kan skölja ur hink mm. Betong är en naturprodukt och kan sköljas ut i grusgång eller gräsmatta men INTE i avlopp! Never! 

Ni som fortfarande är sugna på att gjuta;
Här kommer del 2:
Att göra egna formar:

Man behöver flytande latex. Det finns att köpa på den flesta hobbysidor på nätet. Skapamer.se eller cchobby är bra webbshopar. Panduro är skitdyr och går fetbort för min del.

Har gjutit en massa rosor men till slut så gick min egengjorda latexform sönder så nu får jag göra en ny. 
Har därför tagit en av mina betongrosor och tänker göra en ny form. Första strykningen av...väldigt många är nu gjord.  Det är viktigt att fylla varje skrymsle med latex och sen att göra en ordentlig krage, det är kragen som håller hela gjurningen i sin form. 




För er som är nyfikna på vad man kan gjuta så kommer här lite alster:




Rabarberblad

Rosor i nån form jag glömt...,

Kotten och rävarna, loppisfynd
penslade med silikon

Stenar? Näe, betong i plastpåsar
gjutna på plats

Och det där med rabarberblad...
Så fantastisk form.

Men nu tar vi helg, kära vänner, ni som vill ha en kurs, hör av er till mig så fixar vi till nåt!


Ha en fantastiskt härlig helg!

Oj, glömde en sak...
The three amigos hälsar!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar