Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 13 oktober 2012

Darr i benen...

Idag har jag varit med om en mycket obehaglig upplevelse. Som tur var avlöpte allt lyckligt, men tänk om det inte hade gjort det...
Så här var det; Jag behövde till stán för att handla och tog då med Klinga så hon skulle få komma till några andra ställen än här hemma. Hade tänkt åka till kyrkogården och pynta lite för att sen gå lite i skogen och i mina gamla kvarter med henne. Men då jag åkte på motorvägen såg jag hundrastgården som jag letat så mycket efter! Så jag tog av från motorvägen och åkte dit istället. Det var ju precis vad Klinga behövde, tänkte jag. Hon har ju blivit så harig den senaste året. Vet inte vad det beror på. Hon verkar rädd för andra hundar och morrar om de kommer för nära. Knepigt, eftersom hon alltid har fått träffa andra hundar. Jag såg att där fanns ett gäng hundar. Bra, tänkte jag, nu får hon öva. Då jag kom närmare såg jag att alla hundar var doggar av olika slag förutom en som var nån sorts Pincher. Jag hör inte till de som är rädd för doggar, tvärtom tycker jag att de är charmiga. Jag har aldrig träffat nån som jag behövt vara rädd för. Min dotter hade en staffe som var den goaste i världen. Det farligaste hon gjorde var att ge en blåmärken på benen då hon ville upp i ens knä!!
Så inte brydde jag mig om vilken ras hundarna hade idag. Ägarna verkade kunniga och bra på alla sätt. Då jag och Klinga skulle gå in så var de med och hade koll på sina hundar. Det gick bra även om Klinga ville hålla sig i närheten av mina ben. Då nån kom för nära morrade hon lite dov. Så stack ett gäng iväg och jagade varann, en av hundarna stannade kvar, en jättefin amstaff, han verkade intresserad av Klinga på ett lugnt och fint sätt. Hon tryckte sig mot mina ben ett tag till men blev sen modigare och gick bort en meter från mig för att nosa vid staketet.
Vi ägare stod och småpratade lite då helt plötsligt, som en blixt, en rottistik sprang fram till Klinga, bröstade sig och gav sig sedan på henne! Klinga hamnade på rygg, skrek i högan sky, alla hundarna rusade till och hängde på rottisen. Även den snälle amstaffen höll lite förstrött i Klingas ena bakben...Alla ägarna började hojta åt sina hundar(som man inte skall göra, men gör instinktivt) och försökte få isär dem. Och längst ner i högen låg stackars Klinga, lerig och livrädd. Jag var inte rädd just då, jag hade tidigare sett att rottisen hade munkorg. Men efteråt, då vi kom till bilen, började benen skaka. Jag tänkte att om den INTE hade haft munkorg, så hade Klinga med säkerhet inte levt nu!! En hund har ju inte munkorg utan anledning. Som tur var hade den en ansvarsfull ägare. Hundfighter brukar ju låta värre än de är och hanarna gjorde inte Klinga något mer än morskade sig och bet henne löst . Hade de velat så hade de kunnat gjort slarvsylta av henne. Men tiken däremot, hon var rejält upphetsad. Då vi fått isär alla hundarna så stack hanarna iväg och jagade varann som om inget hänt. Klinga försökte klättra upp på mig, helt förtvivlad och jag fick hålla igen för att inte lyfta upp henne och trösta henne. Då hade jag verkligen gjort henne rädd för hundar i tid och evighet. Hon fick sitta bredvid mig en stund istället och se på då de andra jagade varann. Men så närmade sig rottisen igen och försökte gruffa och innan ägaren hann få tag på henne så gav hon sig på Klinga igen, men nu ställde sig Klingas matte i vägen och var jävligt förbannad, tryckte bort rottisjäveln medan Klinga satt mellan benen på mig och skakade. DÅ ringer mobilen, ser att det är dottern, svarar att jag ringer sen, och då säger hon att hon har migrän och behöver medicin. Jag köper, ringer se´n, sa jag, lossade Klinga från mitt ben och så gick vi därifrån! Men först vinkade jag hej då till alla ägarna. Om inte ägarna hade varit så bra...då vete tusan!
Då jag kom till bilen så insåg jag att vi såg ut som två lerhögar, Klinga och jag. Min jacka fick jag slänga på golvet. Den hade skitat ner hela sätet om jag haft den på mig. For iväg och köpte migränmedicin på Våxnäs, utan jacka på, såg säkert coolt ut, den första RIKTIGT kalla dagen...Då jag släppte ut Klinga ur bilen hemma, hade den stackarn spytt som en tok! Usch vilket dåligt samvete jag har för att jag utsatte henne för detta!!!
Mattes lilla Klingeling, så försiktig och  medgörlig.
Matte vågar knappt berätta för husse om intermezzot idag...
Klingeling är ju husses absoluta favorit som han går i döden för.
Jag är glad att han inte var med idag, då hade han sparkat rottisen!
Å andra sidan hade nog inte detta hänt om husse varit med...suck.
Nu får jag ÄNNU dåligare samvete. Skitmatte, helt enkelt!
Men nu har hon badat, fått pälsen blåst, gått en skogspromenad och fått leta godis lite här och var. Hon har nog glömt alltihop, hoppas jag. Men det kommer att dröja länge innan matte glömmer. Men jag tror fortfarande inte att doggar är farligare än andra raser...bara mer effektiva. Sen skall jag i fortsättningen hålla mig till min första tanke, och inte ändra mig. Det brukar inte bli så genomtänkt då...Hade jag följt min första tanke hade inte detta hänt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar