Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 14 mars 2020

Så var man 62

Ja, så var det dags för födelsedag igen. Händer titt som tätt det där, förra året samma sak, och året före det, kommer inte ihåg hur det var året före det förrförra eftersom jag nu blivit så gammal att jag inte kommer ihåg saker som hände för mer än två år sen. Äsch, jag skojade! Kommer faktiskt ihåg saker som hände då jag var barn! Fast om jag låste dörren då jag gick ut igår morse är jag osäker på...

Jag har aldrig haft den där känslan av att ens födelsedag är ett steg närmare graven som jag vet att vissa har. Har heller inte tyckt att det är viktigt med massor av presenter, ha stort kalas med massor av folk. Nää, jag gillar att ta det med ro, kanske äta och dricka nåt extra gott eller få grattishälsningar från nån man inte förväntat det ifrån.
Eller som idag, få en bukett rosor av Plantagen! Såklart är det ragg för att jag skall fortsätta vara medlemskund hos dem men det väljer jag att inte tänka på.

Men så har jag en dotter som alltid vet vad hennes mammi tycker om! Till exempel vet hon att jag inte gillar gräddiga, sötsliskiga fikabröd så vad bjöd hon sin mammi på? Jo, Petit nublirdetjobbigt...hm...jouer, nä...faan jag skall kunna detta utan att googla! Chouer.., nää, det ser fel ut, (varför kunde hon inte gjort muffins utan socker, det kan jag ju stava till...), nu skall vi se...Petit chour, NÄÄÄÄEEJJJ, men för tusan! Petit....Nä, jag ger upp, måste verkligen googla! 
Petit choux, för bövelen!
Dessa otroligt svårstavade bakverk var himmelskt goda! Herreguud, vilken onge jag fostrat, eller inte...det där med att baka små pillriga och konstnärliga bakverk har hon allt lärt sig själv, antagligen pga sin mammis oförmåga och dåliga tålamod till allt som inte går snabbt och inte är krångligt.
Precis som jag fick lära mig att göra potatisgratäng i en massa olika former bara för att min mamma tyckte det var attans jobbigt. 
Presentöppning fick jag god hjälp av unge Mr D med, ett som innehöll ett vackert silverarmband med 3 små hjärtan och så ett tungt ett som visade sig innehålla en flarra Cognac! Jösses, hur kom hon ihåg att den enda spritdryck jag gillar är cognac?! 
Fick också tips att använda den i goda såser.

Dagen till ära har det varit ett fantastiskt vackert väder idag! Fick feeling på Plantagen och slog till på påskliljor, tulpaner och pärlhyacinter. 
Jösses, vilken härlig tid som står framför oss! Om inte den där vidriga snön kommer och förstör...

Nä, nu måste jag sluta, vi har bjudit in vår granne på middag och jag skall briljera med en kötträtt och en sås spetsad med cognac.

Ha en fantastiskt vilsam och trevlig lördagskväll!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar