Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 6 december 2013

Det viktiga

Ibland kan man få för mycket av...allt. Snö, till exempel. Och trafikkaos. Och dyra veterinärnotor.
Hög musik i kombination med tonåringar. Sömnlöshet. Hungrig hund som skall vara fastande. Hundar som blir überglada över snö då man knappt kan stå på benen och det är mörkt. Eller då man smockar i sig världens godaste gofika en halvtimme innan världens godaste lunch. Sånt kan bli för mycket faktiskt. Jättejobbigt juh!

Sen kan man ju såklart få för mycket av världens orättvisor, djurplågare, barnmisshandlare, krig, våldtäktsmän, sociala orättvisor-gamlingar som inte får ta sig ett glas vin då de vill, justitiemord typ Tomas Qvick är ju upprörande, att en massa ungar inte kommer få några julklappar för mamma och pappa super bort alla pengar, eller så har den ensamma mamman inte råd med några presenter till sina telningar för gubben har stuckit(som tur var, han var en elak jävel) men hon har inget jobb och soc har sina regler att följa vilket betyder att hon får sin hyra betald, kanske elen, men det andra måste hon lämna in kvitton på och då stupar alltihop eftersom hon inte har några pengar att handla för, för att få ett kvitto att få tillbaka pengar på....
Måste dra efter andan....

Sådär ja, nu fortsätter jag....
Sen kommer jag till mitt skötebarn, De som inte har REFLEX!!!! De är absolut för många!! Jag som ALLTID har en reflex i fickan att sätta på mig om jag hamnar i skymning. Tills jag helt plötsligt såg att jag tappat min reflexbanderoll.
Men ärligt, man kan som jag, då jag upptäckte detta, hiva upp en sån där liten blinkblinkgrej som man får lite varstans. Jag har köpt i djurmatsaffären för ca 30:-men de finns överallt. För mig finns ingen ursäkt att man går omkring utan att synas då det är mörkt! I morse fick jag tvärbromsa för en svartklädd stolle som bara gick rakt ut på övergångsstället. Att man också skickar ut sina barn utan reflex eller ordentligt ljus på cykeln är för mig en gåta. Är man inte rädda om sina barn????

Jag har en liten Lummi här under bordet, medan jag skriver. Hon har haft en tuff dag. Fastande inför sövning, sen uppvaknandet, ingen matte i sikte, förbannat ont i munnen, men med lite hunddroger så ordnade det sig som tur var..en stund.
Mitt hjärta blöder, men jag får inte ge henne all mat på en gång, utan ge henne lite då och då. Hon är fyra tänder fattigare och nu får vi vara skitnoga med hennes mun. Tandborstning fur alles!
3448:- kostade kalaset men det är ändå billigare än om jag hade dragit ut fyra tänder på mig själv! Sen har de tagit tandsten på henne också, så nu är hon snyggve i munnen!

Mina husdjur, mina hjärtebarn! Mitt eget barn är numera 33 år och jag anser att hon kan ta vara på sig själv. Mina styvbarn är snäppet yngre men kan också på bästa sätt klara sig själva, så nu kan jag äntligen få utlopp för min barndomsdröm; att ha en massa husdjur!! Drömmen är nu förverkligad, och dessutom har jag en Gubbe som känner likadant! Och har man dessa goingar så kan det ibland kosta stora pengar då de har skadat sig eller är sjuka.

Min Gubbe for tidigt i morse till Urskogen i Stöllet för att jaga de stackars älgkrakarna där uppe(de vet att jag hejar på dem). Tror inte det är skjutande som är grejen för honom utan kamratskapet.
Då kan jag tycka att gubbarna kan träffas och umgås och ha trevligt utan att döda djur på kuppen.
Men det är ju jag det. Tror de tycker att jag inte fattar nåt. Och det är ju helt rätt, jag fattar faktiskt inte alls hur man kan skjuta på levande varelser..

Ja, här sitter jag och filosoferar...Brasan är tänd, mysfaktor nr 1, radion är på och jag sitter här och skriver...Känns bra. En tallrik sallad bredvid och ett glas vin. Tycker nog att livet är ganska gött ändå, trots lite motstånd ibland. Man måste ha perspektiv på svårigheterna för att få bilden klar.

Jag känner ju att mitt hjärta ömmar otroligt för alla missanpassade djur, men för den skull är jag ju inte okänslig för alla barn, eller gamlingar som inte får en dräglig tillvaro här i vårt välutvecklade land. Men djuren, djuren, de kommer alltid att ligga mig varmast om hjärtat!

Sen kan jag ibland tycka väldigt synd om mig själv också...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar