Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 20 december 2013

Pysseltokig

Jag kan inte tänka på annat än att pyssla nuförtiden! Så knäppt det kan bli. Jag som aldrig varit intresserad av prydnadssaker. Pjoller, har jag tyckt. Skall man ha saker framme, så skall det vara bruksföremål. Sånt man kan använda till nåt.
Och nu har det gått upp för mig att man kan kombinera dessa saker. Och återvinna gamla grejer som man tröttnat på. Eller köpa loppisfynd och fixa till. Bara att låta tankarna flyga. Nu har jag gjort mitt första decoupageförsök. Det första glaset blev väl inte jättebra, men jag deppar inte ihop för det. Jag har ju fler tråkiga IKEA vinglas....Det andra däremot, gick bättre. Kan bli bättre, men jag är hyfsat nöjd. De skall dock inte bli julklappar, utan stå där som ett monument över min debut som pysslare. Eller det var det väl inte, men i decoupagetagen har jag aldrig varit förut.

Det med silverfot var det första jag gjorde, med andan i halsen, kan jag
villigt erkänna. Det andra gick mycket lättare...eller lätt, det vete tusan,
men jag behöll lugnet, kan vi säga...

Nyss kom jag på att jag inte visat min lilla keramikflicka! Jag har ju i flera år beundrat en av mina vänners lilla flicka som står i trädgården. Flickan verkar vara gjord i sten men det visade sig vara keramik. 
I somras frågade jag min väninna var hon fått tag på sötnosen och då visade det sig att hon målat den själv! Då tog jag mod till mig och frågade om hon ville göra en sån till mig, mot betalning, såklart! Fattas bara! 
Det var inte det lättaste, eftersom stommen inte gick att få tag på längre, fick jag veta. Men hon skulle i alla fall fråga sin leverantör om det kunde finnas nån liknande i gömmorna nånstans.

Och då Gubben var där under sista älgjakten fick han med sig en liten flicka hem! Åhh, så glad jag är!

Här är hon, Lillan! Just nu bor hon i gästrummet
men i sommar skall hon stå ute i trädgården. 

Träningen däremot har skitit sig rejält sen i tisdags. Tur jag har pysslandet...Har en sån förj-ig värk i ländryggen att jag knappt kan gå, sitta eller ligga. Alla hastiga rörelser får mig att hojta till. Har försökt få upp skiten med ryggmassage i träningsmeckats eminenta massagerackabajsarstol, och det blev bättre...någon timme.
Det smärtar mig i dubbel bemärkelse att jag fick boka av torsdagens intervallspinning. Hade VERKLIGEN velat köra det!!!
Jag sitter just nu och småhoppar. Har satt på mig tnsapparaten, en otrolig apparat som hjälpt mig många gånger då kroppen bråkat. Har på 5:an just nu, högsta läget. Nu skall vi se om den kan rädda min träning under ledigheten. Ja, hela ledigheten över huvud taget. Det här är verkligen inget jag hade önskat. Jag vill ha en FRISK rygg i julklapp. Hör du det, Tomten!!!

Men nu måste jag nog återgå till pysslet igen. Igår piffade jag en pizzatallrik som present åt en kille som slutade på jobbet. Jag stod och bläddrade i en humorbok; "80 filmer för dig som har bråttom" tror jag den heter. En massa kända böcker/filmer berättade på fyra serierutor. Jag ville ju att kille skulle få ett minne från mig som den bibblotant jag är, och dessutom fanns en av hans favoritböcker med; Dvärgen av Pär Lagerkvist. Sagt och gjort. Servetter hade jag tagit med och kopiator har jag ju några att välja på....Tog kopior på fyra filmer. Här ser ni resultatet:

Fick inte plats med Bibeln, den var rysligt kul.
Tror ändå att han var nöjd med sin
avskedspresent. 
Idag har vi haft julavslutning. Skönt. För både personal och elever.

Nu drar jag på sista snäppet på tns:en, hopp, hopp, hopp, hopp.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar