Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 25 december 2022

Ingen Franciskus den här gången....

 God fortsättning, mina vänner!

Vår start på julhelgen kunde ha börjat bättre än den gjorde. Då jag på fredagskvällen släppte ut hundarna i hagen såg jag plötsligt ett rådjur springa förbi. Tror hundarna blev lika överrumplade som jag och säkerligen rådjuret också för det sprang rakt in i vårt viltstaket och fastnade med huvudet i maskorna! Det slet och drog för att försöka komma loss men blev sen liggandes helt stilla. Jag skrek till hundarna att gå in och döm om min förvåning då de gjorde detta! Gullhundarna💕

Jag närmade mig rådjuret och såg att det levde, försökte lirka ut huvudet ur maskorna, vet inte var jag fick sån kraft ifrån men drog och slet isär de grova trådarna, vek fram öronen på det arma djuret för att lättare få loss huvudet, den blicken jag fick kommer jag aldrig att glömma😢 Till slut var rådjuret befriat men låg helt stilla så jag sprang därifrån för att låta det lugna ner sig. Skyndade mig in efter maken som inte hört mitt hojtande utifrån, jag berättade vad som hänt och vi skyndade tillsammans ut för att se om det tagit sig därifrån via grinden jag öppnat. Men nej då, det låg kvar på samma ställe då min man kom fram till det, min förhoppning att det bara var chockat och skulle hämta sig om det fick vara ifred grusades därmed. Min man fick avsluta dess lidande på plats och jag tillbringade resten av kvällen gråtandes. Den blicken....

Vaknade med en aning huvudvärk på julaftonsmorgon, kände mig inte riktigt på topp men vi for på julfrukost till min bonusdotter med familj. Där hade småbarnen fullt upp med att roa oss och det gick några trivsamma timmar utan att jag tänkte på det arma rådjuret. 

På eftermiddagen kom febern...Resten av kvällen tillbringade jag under ullfilten medan brasan sprakade i kaminen. Känner mig skruttig även idag så...

Nu har jag skickat maken att köpa covidtest. 

Nåväl, det finns de som har det värre, tex i Ukraina, människorna där skulle nog vara glada för huvudvärk och feber istället för den verklighet de just nu lever i.

Julfrid till er, mina vänner!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar