Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 18 augusti 2017

Höst igen...

Nu börjar det lacka mot jul...nä, nu skojar jag lite, men det är lika bra att börja vänja sig för en sommar- och värmeälskare som jag. 
Då man har en trädgård så är årstidsväxlingarna så tydliga. Då man kollar bilderna i kameran så återkommer liknande bilder från flera år tillbaka, från att de första vårlökarna tittar fram tills hela trädgården står i full blom. 
Så infinner sig augusti....och allt vissnar steg för steg. Den enda växten som blommar ända fram till frostens intågande är kärleksörten, lika tråkig som årstiden.
För varje dag så ser jag hur trädgården sakta vänjer sig för den kalla årstiden. 
Men JAG då?
Jag vänjer mig ALDRIG! Jag kan inte dra ett täcke över mig och vänta på nästa sommar. 
Lyllo växterna, alltså! 
De kan ju bara lägga sig ner och vila och poppa upp då de känner för det! Vad är det för sätt?
Vi människor får vackert stå ut med den slaskiga, mörka och vidriga vintern! 

Ja, det finns ju såklart såna som orkar kana omkring på snön med brädor under fötterna som hävdar att detta minsann är livet på en pinne, men jag är mycket skeptiskt ja.
Nåja, det får väl kana omkring och bryta benen bäst de vill medan jag håller mig på behörigt avstånd och står ut resten av den otäcka årstiden och inväntar nästa FANTASTISKA varma och solbelysta årstid än en gång. 

Här kommer några av mina älsklingar i trädgården. Jag har säkert visat dem många gånger förut...men är man gammal så...

Mina dagliljor är mina mest älskade växter i trädgården, men inte BARA, även vår bröllopspresent från jobbet, rosen Karen Blixen brukar blomma samtidigt med vår bröllopsdag den 23/7.





 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar