Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 5 oktober 2019

Fryser som vinterhatare

Nu väntar en lång, kall höst och vinter och mitt välbefinnande är som bortblåst.
I förrgår morse var mina bilrutor helt isbelagda. Nån isskrapa fanns ju inte att uppbringa eftersom jag fick bilen av min omtänksamme man under semestern i juli. Vem faan tänker på isbelagda rutor då man sitter på altanen med ett gott glas rosé? 
Inte jag i alla fall. Och inte senare heller....Förrän det blev skarpt läge i förrgår.
Satt mig i bilen och letade i dörrfacket efter skrapan utan resultat. Lät bilen stå på tomgång(som jag hatar eftersom jag är en miljömupp) och så drog jag och Gubben igång värsta isskrapeletandet.
Då min make efter en lång stund triumferade med en isskrapa i högsta hugg...så hade isen smält för länge sen på bilen tack vare tomgångskörningen...

Som vanligt har min kropp lagt in protest mot fukt och kyla. Då jag stultade in på Coop för ett tag sen och mötte en åldring med rollator så kände jag ett visst kompisskap... 
Du å ja, liksom...

Men så finns ju arvet efter min far i mina gener. 
Stônigheten.
 Inte skall den attans Ehler Danlos syndrom få mig på knä...igen. 
Men..
Just nu leder Mr Ehler Danlos.
Det som smärtar mig mest är att jag inte orkar eller vågar lyfta eller bära mina barnbarn. Var jädrigt nära att lyfta lilla Junia idag då hon kom krypande fram till mig och började klättra uppför mitt ben men OM jag gjort det hade jag tappat henne. Gud förbjude!

Nu gäller med andra ord pyssel. Det belastar inte mina fingrar, eller för den delen resten av kroppen så värst. Min flask-och burk samling börjar därför förvandlas till dekorationer. Antingen för återvinningen eller i bästa fall...här hemma eller som presenter. ¨

Snälla ni som får en pysselpresent av mig, ha inte dåligt samvete om ni känner en känsla av att vilja slänga den i återvinningen. Gör det!
Jag märker ändå inget!
Om man inte orkar till återvinningen
så kan man göra ljuslyktor av pavorna

Dystra?

Tada! 

Kommer ni ihåg Humle, vår valp? Ni vet den där lilla pälsbollen vi skaffade i början av juni? 
Helt plötsligt upptäckte vi att han var lika stor som Klinga!! Hur tusan gick det där till?
Liten blir stor...

Nu kommer jag till något svårt...
Jag har försökt stå emot ett beroende och det har fungerat bra under några veckor men idag fick jag ett återfall. 
Dollar Store fick mig i sitt grepp då jag i min oskuld besökte grannen Coop för att köpa glass. 
På väg till parkeringen fick jag en impuls...
364 spänn senare vacklade jag ut från djävulens mecka med mycket mer än den lilla ask att förvara mina örhängen i som jag från början var i begrepp att inköpa. 

Men jädrar så fint den där guldiga asken passar på min byrå i sängkammaren. Så synd att jag glömde den där helt tom så jag gick på upptäcktsfärd efter mina örhängen, de där jag köpte förra gången jag besökte DS.
Efter en svärande upptäcktsfärd så fann jag dem äntligen i min sminkväska...som för övrigt var tom på smink....

Forts följ...
Kom ihåg att njuta av livet i sol som regn!

Men guuud så fin avslutning jag gjorde där! Ibland överraskar jag mig själv så jag blir tårögd.


Kram på lördagskvällen,  alla godingar!'''

---












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar