Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 7 februari 2021

Ibland får man alltför spännande överraskningar...

Hallå på söndagen! 

Gårdagen tillbringade jag och Göbben med planering av gästrummet i källaren. Det blev en tur till Stuvbutiken för att välja golv och jädrar i dä så mycket det fanns att välja på! Vi föll ganska snabbt för ett vinylgolv i händelse av framtida översvämningar. Väl hemma fick hundarna sin del av den soliga och vackra dagen med bus i snön. Vi laddade för en mysig kväll med mat och gott dricka, men först ville Göbben gå ut med grannen Kjell-Åkes gråhund, eftersom Kjell-Åke skadat ryggen och inte orkade rasta vovven. 

Under tiden skulle jag laga middag, men då jag vred på kranen kom inget vatten! Vad tusan! Göbben hann knappt innanför dörren förrän jag halvt hysteriskt berättade min mindre roliga upptäckt. Han visste ju lika lite som jag om vad som hänt. Behöver jag beskriva hur resten av kvällen utspelade sig? Vi gick med jämna mellanrum och vred på kranarna med samma resultat, inget vatten. Funderade på olika möjliga fel, frusen vatten i brunnen, fel på vattenpumpen, elfel, trasigt rör. En översvämning i källaren var ju ingenting jämfört med att vara utan vatten.

Till slut gick vi och lade oss men ingen av oss fick såklart nån vidare lugn sömn. Jag vaknade vid 03 och insåg att jag satt på en tvättmaskin under kvällen! Rusade ner i källaren och mycket riktigt, där visade den ena maskinen en tokblinkande display. Bröt programmet och gick sen upp och lade mig igen. I huvudet började jag planera min morgondag. Eftersom vi slängt alla dunkar då vi flyttade så fanns inget att tanka vatten i. Alltså gällde det för mig att åka tidigt som tusan till jobbet för att duscha och tvätta håret och FÅ KAFFE! Jag oroade mig också för att hundarna skulle dricka upp allt vatten i skålen. 

Göbben gick upp tidigt för att åka till skogen för att jaga och jag och hundarna sov en stund till. Efter en stunds vridande så insåg jag det omöjliga att försöka sova vidare så jag gick upp. Rastade hundarna, gav dem mat, började fixa kaffe tills jag insåg...nähä, det går ju inte. Kan ni förstå hur torrt det är att äta äggmacka utan att få skölja ner den med kaffe? Nää, jag åker till Dollarstore och kollar om de har dunkar, tänkte jag. Då jag kom ut på trappan insåg jag att grannen inte var hemma! Han var antagligen tillsammans med Göbben i skogen. Skit också! Nåja, jag for iväg till DS och där fann jag minsann massor av dunkar i olika storlekar. Köpte två stycken 20 liters och for hemåt via OK där jag köpte mig en mugg kaffe. Den koppen var baske mig den godaste på väldigt länge! Halvvägs hemma träffade jag på jägargänget som var på väg att packa ihop och åka hem. Prisa gud! I huvudet såg jag dunkarna fyllda av vatten om en liten stund! Och mer kaffe!!!

Väl hemkomna började åter igen felsökandet. I köket var det heltomt, bubblade inte ens i rören. Ur kranen på toan kom det luft och lite vatten, i källaren var det fullt sprut i handfatet på toan!!! WTF?!?!?Hur var det möjligt?  Medan Göbben gick runt i källaren och kollade så vankade jag omkring på övervåningen och oroade mig över vilken kostnad det skulle bli av detta och dessutom så skulle vi behöva avboka saneringen av källargolvet imorgon eftersom de skulle behöva vatten. Vojne, vojne. 

Så kom han upp från källaren, drog på kranen i köket och jädrar i dä, det kom vatten!! Men, men, men hur fixade du det? undrade jag helt chockad. 

Jag stängde av kranen i badkaret...

En inte helt vanlig dag hos oss på Fiskvik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar