Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 21 juli 2015

Här kommer det NEGATIVA...för er som är intresserade

Nu så, ni nyfikna vänner, nu kommer det DÅLIGA. Den som väntar på nåt gott....nä men vänta nu...äsch ni fattar, va?

Jag har varit med om separationer, depressioner, sjukdomar, bilhaverier, snöstormar från h-vetet, konflikter, ja, motgångar av olika slag och styrka, och tack och lov så har allt löst sig i slutändan.
Det hoppas jag att detta som är i antågande också kommer att göra.
Nu är ni nyfikna, va? Och tycker att nu får väl människan få tummen ur OCH BERÄTTA!

Ja men för tusan, här kommer det!

Förrförra måndagen var min första semesterdag. I vanlig ordning fick jag städdille och ville göra storstädning för att få vila resten av semestern. Vår kissekatt Skrållan har ju haft problem med kisseriet och därför undvikit lådan i perioder(de gör så, katter) och i stället kissat i närheten av lådan. Jag tyckte det luktade kiss och fick städspader!
Kattlådan står på "kontoret" i min mun kallad "skräpkammar`n". Där har Gubben en massa viktiga, dyra saker, såsom stora väskor med tidtagningsutrustning vid tävlingar. En tavla som aldrig har kommit upp på väggen föreställande jaktvårdsområdet där han jagar stod lutad mot väggen.

Nu jäklar började jag flytta bort alla saker för att kolla om Skrållan varit på fler ställen. Och då jag flyttade bort tavlan som stod lutad mot väggen....SKREK jag! Väggen var grönlurvig!! Då jag rev bort tapeten så visade sig detta!


Väggen var blöt och luktade äckelpäckel





Efter några dar så upptäckte jag detta i hallen



Klinkerplattorna lossnar mer och mer för varje dag.

'
Jag drog bort kontorsmöbeln som sträcker sig i vinkel och möglet fanns på hela väggen som vetter mot tvättstugan. Jag anmälde skadan till försäkringsbolaget, och vilken tur där då, vi har just bytt bolag eftersom vi var missnöjda med det förra.
Tänk om vi inte hade hamnat i glipan och inte varit försäkrade?????

Vi fick bekräftelse på anmälan men under tiden vi väntat på inspektion har vattnet tagit över så in i bomben så det har synts från dag till dag!
Jag har inte sovit en hel natt sen detta hände, och jag är ju en "lättsovare" i vanliga fall. Ni fattar, ni som är likadana....Hela huvudet har varit fullt med: Hur skall det gå? Våra djur? Vart skall vi bo? Och lite till....
Försäkringsbolaget säger att man kan få en ersättningsbostad, jovisst, det är ju bra, men då har de inte träffat Lummi som "talar om" när någon(alla) är i närheten. En lägenhet är utesluten. Men vart då då?

Så äntligen, igår, kom då inspektören, och han sa: Men här kan ni inte bo!!!
Alla mätare slog i bött i stort sett överallt. Och vi(Gubben) som har renoverat hela undervåningen...) Nåja, nu visste vi läget. Han förkunnade också att dessa skador är ytterst vanliga och nu är det tydligen "högkonjunktur". Försäkringsbolaget har svårt med ersättningsbostäder i nuläget. Hus byggda på 70-talet är fuskbyggen i nuvarande byggnorm. Jaha....och vi då? Hur, var, när?

Första åtgärd i nuläget: Stänga av vattnet!

Se där, dunken! Inte hembränt men livets viktigaste vätska!


Min älskade Gubbe kom igår på en bra lösning på vårt boende! Han träffade genom jobbet en man som hyr ut husvagnar och då också modell större.
Den kan vi backa upp på vår tomt så vi slipper göra för stora omställningar för djuren. Att låta katterna vara kvar på övervåningen är ett stort plus. Vi får offra en rabatt men skit samma. Vi kan använda våra altaner, tomt och vår adress som vanligt. Trygghet är viktig!

Nästa moment:

Packa alla saker....
Jag har varit med om en FRUKTANSVÄRT jobbig flytt och återflytt på jobbet och nu känner jag bara....ORKAR INTE!  MEN vi MÅSTE ju packa alla saker, JAG VET!!!! Men kanske får vi hjälp med detta...

Och tänk att jag just nu fått ett kattbett som gör JÄVLIGT ont och gör min rörlighet förminskad i bött då vi verkligen behövde packa ALLA saker...ORKA.....eller behöver vi inte, kanske...
Försäkringsbolaget,....HALLÅ?

Men....

Trots att jag är stressade så in i norden över detta, att behöva ändra vårt boende, våra djurs väl och ve, så är det väl i det stora hela en fis i rymden för en uteliggare, ett gatubarn eller ett utslängt djur...

Men vet ni, jag har LITE ångest över att offra en rabatt för att husvagnen skall få plats...!
Jag VET, det är inte klokt! Det är nåt jag skäms nåt otroligt över i denna värld då människor inte ens har tak över huvudet! Men ni är ju mina innersta vänner och såna delger man ju sina innersta tankar...

Men jag tycker vi ger Skrållan ett rungande APPLÅD för att hon kissade bredvid lådan så jag kunde uppmärksamma problemet...

By the way, min hand är jävligt svullen och öm efter bettet från den hysteriskt rädda katten, men kissen är nu i den bästa vård och jag har också blivit omhändertagen av den bästa vård så allting kommer att bli bra.. i slutändan..

För visst har vi en trygghet i Sverige som kommer alla till del...















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar