Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 29 januari 2017

Boken/filmen 1-0

Jag har under helgen kollat på filmen Cirkeln, ni vet den fantastiska fantasyhistorien om ungdomarna i Engelsfors. Jag har aldrig varit någon fantasyälskare men efter att ha läst Hungerspelen och funnit den otroligt spännande och senare även sett och uppskattat filmen, så blev jag riktigt nyfiken på om ett par svenska författare skulle kunna få till en bättre fantasyhistoria.

Och det fick de!

Jag slukade verkligen den första delen Cirkeln, som filmen bygger på. Handlingen utspelar sig mestadels på en gymnasieskola där några ungdomar finner sig ha fått superkrafter utifrån sin situation i livet.

Del 2, Eld, var minst lika bra då man hade fått inblick i händelserna i första delen och verkligen ville veta fortsättningen! Och det fick man. Jösses, vilken bra historia!

Så kom då del 3, Nyckeln, så himla tjock att då jag läste den i sängen och fick den i skallen så uppstod ett stort, rött märke i pannan. Den hade tjänat på att vara tunnare, upprepningarna var många och jag slog nog rekord i skumläsning!

Och nu till filmen då...

Ja, vad skall man säga?
De har lyckats engagera skådespelare som passar sina karaktärer väl, men annars vete hundan...
Om man inte läst boken så måste det vara svårt att hänga med i svängarna. Det var knappt att jag gjorde det...
Jag blev så uttråkad att jag delade upp filmen i två delar. För skam den som ger sig!

Nu har jag i alla fall sett den och jag skall väl inte säga att det var bortslösad tid, men heller inget som jag kommer att lägga på minnet som annat än en bagatell.

Är man nyfiken på historien så är mitt råd: LÄS BÖCKERNA!
Eller lyssna, om ni föredrar det...





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar