Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 13 juli 2017

Böcker jag läst....och kommer att läsa, förhoppningsvis

Så kom det sig att jag på min andra semesterdag(tisdags, alltså) slumpmässig tog en bok i mitt "attläsaisommarboktorn" och började läsa.
Och läsa...
Och läsa!!!
Den har varit med  mig överallt...nåja, inte hos veterinären igår, då Klinga genomgick en biopsi på sina onda tassar.
Men annars så.
I förmiddags infann sig den där tomhetskänslan som man känner då man läst ut en fantastisk bok. Vilken bok skall kunna överträffa denna fantastiska historia?
Så sorglig, men också så vacker att man bara vill ta till sig historien som ett litet barn i sin famn.
Den här boken kommer att finnas i mitt hjärta under lång tid framöver.

Boktips 1. Fantastisk, fantastisk, fantastisk!!
Jag brukar för det mesta ha flera böcker på gång samtidigt. Kanske inte så klokt för min del...Det är svårt att veta om det är böckerna som är tråkiga eller om jag blir splittrad av alla historier.
Nåja, den ena boken var så trögstartad att jag började tänka på annat efter bara några sidor. Jättesvår att få grepp om. Men allt eftersom började jag få upp intresset för historien och upplösningen är riktigt rafflande.Men innan dess så gjorde jag det enda rätta;
Jag högg raskt in på en annan bok😃
Boktips 2. Ok, ok, ok.
Jag gick på baksidestexten och föll som en fura! Detta kommer att bli bra, tänkte jag och jädrar ni, så spännande den var. Ca 100 sidor...
Sen började hela historien likna Kullamannen. Nä, nu är jag orättvis, Kullamannen var ju jättespännande, då man var 12-13 år. Ungefär som den här boken. Den känns mer som en ungdomsbok, men vem är jag att döma om nån av er vuxna människor tycker den är spännande?

Ok då, om du har att välja på Åsa-Nisse
och den här så...kan den kanske ge dig en hyfsad
läsupplevelse...

Sen har jag en bok liggandes som jag nog aldrig kommer igenom. Den tar jag till då min bokstapel är nere på noll. Historien är ju en riktig solskenshistoria men som läsupplevelse ger den mig platt intet..
Fokus ligger på husse och hans bedrifter som multisportare, inte på hunden som titeln lurar en till att tro. Jag är faktiskt inte intresserad av en multisportares uppoffringar och hjältedåd bland isblock och i lervälling. Inte heller om han äter en näve havregryn var 14:de dag...
Men jag tror dock att hunden Arthur har fått ett bra hem, och det är huvudsaken. Fast jag hade gärna sett att Arthur själv hade fått berätta....DET hade vart nåt det!

En av världens alla gatuhundar.
Till skillnad från de flesta stackare som möter
hemska öden
så fann han med list och envishet en
familj som lade ner både tid, pengar och
engagemang för att få ge honom ett hem.
Riktiga djurvänner!
Idag har jag varit på jobbet en sväng trots semester, men ibland måste man ändå. Jag har dessutom lämnat tillbaka mina utlästa böcker och grabbat tag i ett gäng nya. Det kommer med andra ord att dröja ett bra tag till innan jag lyfter boken om Arthur, dvs hans husses bravader....

Nu skall det bli läsa av! Två böcker av Malin Persson Giolito; Bortom varje rimlig tvivel och Bara ett barn. Båda har fått mycket bra recensioner, däribland av hennes far, Leif G V Persson....Äpplet faller inte långt....

Ta nu inte mina åsikter tvärallvarligt, det är helt ok att gilla Vita serien och Kulla Gulla, t o m Liza Marklunds alla böcker för huvudsaken är ATT man läser!

Ha dä gött, alla bokläsare!!!

Kraaaam på er!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar