Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 4 november 2017

Läsläxa

Men tjena, folket! Här kommer en rapport från en tant med något svedda kanter. Men det går framåt. Jodå, faktiskt!
Har bara tappat bort mina mobiler ett okänt antal gånger för att finna dem på de mest otroliga ställen, glömt min kod till Ingokortet, glömt om jag rastat hundarna idag eller om det var igår...och lite annat...

Men annars är det bra, vettni!
För nu är det framåt som gäller och då är det ju bra om man vet vilken dag det är...eller hur?

Under de senaste veckorna har jag ju fått jobba hemifrån och förutom jobbrelaterade uppgifter även haft som krav av min chef att läsa böcker och promenera med hundarna. Jag lever i de bästa av världar som får möjlighet att återhämta mig i min egen takt. 

Att läsa böcker...

Som boknörd och skolbibliotekarie så är det väl inte helt overkligt att jag skall kunna lyda min chefs order så himla motvilligt....
Som läxa har jag minsann läst del 7 i Det stora århundradet av Jan Guillou. Denne författare har inte varit my cup of tea tidigare, och det var därför en tillfällighet att jag lade vantarna på Brobyggarna, den första delen i serien. Och HERREGUUUUUD vilken läsupplevelse det var!!!!!!
FANTASTISK SERIE!!!

Alltså...Jan Guillou kan ju om han vill. Om man bortser från alla skittråkiga spionromaner och häxbränningar så är detta en av bland de bästa böcker jag någonsin läst! 

Här blev det lite jobbigt för machokillen Jan
att gestalta en homosexuell värld under 1900-talet

Och så blev det fantastiskt spännande...

...som fortsatte...

och fortsatte...

Oppps, här var kriget slut och tiderna förändrades
Sen kom då detta sömnpiller...
 1968 känns som en enda ultravänsterpolitisk diskussion rakt igenom. En sån oerhörd besvikelse!!!
Vad hände, Janne? Fick du idétorka eller fick du för dig att räkna alla pengar på kontot... Det är väl ingen hemlighet att Janne var involverad i KMFL-R rörelsen under denna tid och det märks alldeles för tydligt i 1968. Jag, som helt ointresserad av politik har känt denna läsupplevelse som inget annat än en plåga, men som den envisa jävel jag är så har jag läst ut hela boken och tänkt, vilken tur, för de sista 30 sidorna gav en framtidstro inför nästa del. 

Så snälla Janne, kolla inte kontot för ofta...utan ge oss vad vi vill ha. 

Kram på er, alla godingar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar