Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 17 november 2017

Min mamma kallade mig stöngris....

Det där med att inte ge sig hur jäkla omöjligt allt verkar....hmmmm, visst är det en trigger?
Som i morse då jag skulle sätta in mina kontaktlinser....Då jag varit förkyld under en tid så har det varit glasögon som gällt. Det vet ju alla med kontaktlinser att det är nono med linser under förkylning..
.Men idag kände jag mig hyfsat frisk så jag smockade in vänster lins i ögat, och sen in med höger...men se där gick det åt pipan. 
Jag såg hur suddigt som helst och antog att linsen glidit in i ögat(låter äckligt, jag vet, men kan hända) så jag rotade runt en stund och till slut så fick jag ut den. Provade igen och då minsann hamnade den rätt! Men jag såg ju fortfarande bara nästippen ytterst suddigt...hmmm. Tog ut linsen och satt in den igen. 
Såg återigen suddig nästipp.
Detta intermezzo utspelade sig under ca 20 minuter vid den tid då jag normalt har kört till jobbet. 
Men...
Att avbryta och ta på glasögonen fanns inte i mitt huvud!  Nu skulle linsdjäveln in i ögat och det på stört!
Öppnade en ny linsask och smockade in linsen, såg glasklart direkt! Ett solklart fall för reklamation, helt enkelt. 
Stöngrisen vann!

Så är det fredagskväll. Bästa kvällen i veckan. Ruggigt väder och en brasa på sin plats. Hmmm...endast "dretved" kvar men skam den som ger sig. Jag laddar med tändved och det brinner så fint. 
Och så slocknar det. 
Jag tänder, det slocknar, jag tänder det slocknar, jag tänder det slocknar...
JAG TÄNDER och DET SLOCKNAR!!!!! 
Det ryker in....vilket innebär att jag blir påmind om min astma, men jag kämpar på som den stöngris jag ändå är!
 Host, host....och HOST! 
 Och vet ni, stöngrisen har vunnit, igen! 
Nu brinner det så fint i vår braskamin, jag sitter här och bloggar, "dretveden" är snart slut och ny finved har anlänt med min make. 

Min mamma var en klok kvinna, helt klart, även om jag inte uppskattade henne alla dagar, men hon var inte tappad bakom en vagn då det gällde oss barns egenskaper. 
Jag är nog lite stolt över mitt smeknamn "Stöngris",eftersom det är en fingervisning om att jag aldrig ger upp och dessutom är förtjust i grisar...Hon måste ha förstått att jag skulle bli vegetarian långt innan jag visste det själv....

Ha det gött, kära vänner och glöm inte att inte ge upp!

Mvh¨
Stöngrisen







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar