Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 24 april 2021

Rabatter

Nu är det vår, mina vänner och därmed har mina demoner löpt amok! Stopp, stopp, stopp, tänk inte såna där djävulska och mordiska demoner utan mer såna där fluffiga trädgårdsdesignsdemoner som har en förmåga att väsa "ut och GRÄÄÄÄÄÄV en fantastiskt fin och perfekt rabatt"rakt in i min hjärna. Och hjärta. Ibland,men bara ibland saknar jag min lummiga och uppväxta trädgård på Abborrvägen. Många växter följde med oss till Fiskvik men tyvärr inte buskar och träd. Så... Uppdatering "Lummig trädgård Fiskvik 210" är numera startad. I måndags morse, vid en blick ut genom köksfönstret, fick jag en idé om en rabatt bestående av vintergröna träd och buskar, stora stenar och betongdekorationer. Efter jobbet,måndag em. Jag och spaden blev ett tight team och vi utförde hjältedåd. Mina muskler och spadens vassa kant jobbade på med att förflytta grässvål från plats A till B. Jag sov gott under natten. Tisdag: Fortsatte gräva bort grässvål. Sov gott på natten. Onsdag: Vad mötte mig under min hemfärd från jobbet? Jo, ett attans tokregnväder! OCh det fortsatte och fortsatte. Alltså brann mitt grävprojekt inne. Sov ändå gott på natten. Torsdag: Jag och spaden tog nya tag för att få bort den sista delen av rabatten men under en halv sekund tänkte jag inte över min kroppshållning så rätt som det var sa det KRAAAAK i min rygg! En attans grästorva fick mig på fall... Sov inte gott under natten... Drömde att Klinga grävde en liten men otroligt djup grop och innan jag hann hejda henne hade hon hoppat rakt ner i den! Mina försök att nå henne misslyckades. Vaknade med ett ryck! Ajjjj.... Kände mig inte så tuff då jag äntrade jobbet igår morse, men lyckades långsamt, mycket långsamt landa på mitt kontor utan att tuppa av på vägen. Arbetsställningarna var många och fantasirika för att avlasta min arma rygg och allt eftersom dagen gick så kunde jag till slut linka omrkring utan att skrika högt vid varje steg. Lördag morgon: Nattsömnen har varit bättre... Ont i vänster arm och höft. Armen pga covid-19 vaccin och höften, ja ni vet varför... Efter morgonkoppen kaffe fick jag lägga mig att vila i soffan då jag heltplötsligt fick frossa. Vilade ca en timme och TADA, så var jag i fin form igen! Tydligen finns det krut i tanten på Fiskvik 210.. Eller så är det den klaraluften som gör det. Så... Jag gick ut och grävde färdigt min rabatt, jag! 7 timmar senare var den färdig. Jag är sååå himla nöjd!
Vår tomt är ju gigantisk jämfört med vår förra förortstomt. Jag har nu dragit igång trädgårdsprojektet Fiskvik 210! Har gett mig den på att få till en likvärdig innan jag hamnar på äldreboendet. Och vet ni, en vän till oss har skänkt massor av växter eftersom de har byggt altan och träddäck och vissa växter fick ge vika för byggnationen. Vissa växter...Jag trodde det skulle var typ några stycken... Jo jädrar ni! Kommer att gräva nya rabatter redan imorgon! Tack, snälla, fina Karin Björk! Jag kommer att ge dina växter det bästa fosterhemmet ever, jag lovar! Fick min första dos vaccin igår. Tror inte jag var ensam i kön om att känna en stor lättnad över att vi har kommit ett steg närmare bekämpningen av detta eländiga Corona. Sen får foliehattarna ha sin åsikter bäst de vill... Den dag de råkar ut för ett ilsket virus som ger otäcka symptom som inte vill ge sig.. Vad gör de då? Nåja, de får göra som de vill men jag är så himla glad över att vaccinet har nått oss och att vi kan se en ljusning. Hoppas att de flesta tänker som jag och tar vaccinet. Imorgon fortsätter projekt Fiskvik 210. Flera rabatter skall grävas så alla skänkta växter får ett bra fosterhem. Men jösses, är klockan sååå mycket!?! Let´s dance börjar! Vad sa ni? Hur mår ryggen? Hrmfp... Kraaaam på er, mina goingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar