Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 18 april 2021

Träna eller gräva, det är frågan

 Go helg på er, mina vänner!

Lördagens träningstanke förblev i stort sett endast en tanke då mina träningspartners var ytterst ovilliga till promenad, den första blev ynka 500 m, redan vid grannarnas stall började hon streta emot. Försökte lirka lite men det var som förgjort. Det var bara att vända om men då blev det fart på tanten! Bytte träningspartner, med samma resultat....Lata kärringar, de där två! 


Soffpotatisarna Klinga och Lummi

Efter dessa misslyckade försök hade jag tappat sugen till promenad så istället gjorde jag mig en rabatt. Den ser inte mycket ut för världen just nu, då växterna är så små, men vänta bara tills dagliljor, vallmo, funkior, aklejor, rudbeckior, murgröna, clematis, miskantusgräset, violkungsljus, backtimjan, backnejlika, taklök och först av alla, tulpaner och narcisser blommar!

Fann en fin gren i skogen som
fick bli klätterställning åt en clematis

Tokyokörsbäret är jag riktigt nöjd med!
Även Blomsterlandet, antar jag, eftersom
det gick lös på 800 spänn.
Klirr i kassan m a o.


Istället för gymträning, lite sten och betong...

Buxbomen är ena tåliga rackare, har nog flyttat
dem 5 ggr! Nu räddade jag dem från att för evigt bli 
Humles favoritkissplats.

Trampstenarna är gjutna med funkiablad som mall.

Svårt att se kanske, men här finns en storblandig
murgröna.
Nu är det bara rabattkanten som skall gjutas. Har inte riktigt bestämt vilken form den skall ha, men det lutar åt min favoritform, champinjontråg. Men vi får se, kanske ändrar jag mig till glasslådor, inte heller omöjligt att jag tar de där mjölkkartongerna, typ 500 st som ligger i förrådet.

Som betongnörd är den här tiden en prövningens tid. Man ser framtida betongalster i varje liten islåda eller sockerkaksform. Ett par gummistövlar eller slitna shorts kan bli jädrigt snygga blomkrukor. Att köpa sandleksaker på Biltema utan att ge dem till barnbarnen är inte främmande för mig och mina betongberoende vänner. Och om man mot förmodan inte finner en endaste passande form så gör man sig en egen.

Loppisfynd, en Rosa Ljung för 35 spänn, pensla
på latexmjölk i tunna lager så har
man fått sig en nya form. 

Då jag grejar med trädgården så har Göbben fullt upp med sitt projekt-glasaltanen. Han har i och med detta tagit mitt katastroftänkande till högre höjder(häpp!) Med hjärtat i halsgropen ser jag hur han står balanserande på nån regel med antingen såg/skruvdragare/hammare/tigersåg(😲) i näven, flera meter ovan mark. 



Där står han, balanserande på skärmväggen!


Det där katastroftänkandet är nog medfött, har alltid trott mig se hemska tillbud vid höga höjder, vassa föremål, sågklingor och motorsågar(gulp!!!), det märkliga med detta är att jag aldrig fått "rätt" eller vad man säger. Inte vid ett enda tillfälle har det hänt ens en enda liten pytteolycka! Men vad hjälper det, jag har hjärtat i halsgropen bara nåt av mina barnbarn springer i nedförsbacke...

Igår ringde min dotter och vi pratade en lång stund. Hon håller på att göra fint på balkongen och vi dryftade olika alternativ till piffiga lösningar. Men de flesta lösningar ratades pga hennes paniska rädsla över att barnen skall komma ut på balkongen, trots barnsäker dörr, klättra upp och falla ner! De får endast vara på balkongen om de sitter blickstilla med rak rygg och benen rakt ut i rottningsoffan som är placerad så mamman med hökögon kan se varje litet försök till kroppsrörelse av dem! 
Solklart arvet från mammi😁 

Funderar på om jag skall vila med lite trevlig rabattgrävning idag också. Bara så ni vet, vi har lerjord...

Ha en härlig söndag men glöm inte att hålla i och hålla ut!

Kraaaaam!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar