Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 5 augusti 2014

Sista semesterveckan inleddes med dunder och brak

Kära vänner, här är jag igen efter en hel veckas bloggvila. Jag har helt enkelt prioriterat ner bloggen på skalan till förmån för annat
Jag har nu fått ordning på min mobil, som INTE var stulen. Jag har efter detta lärt mig en massa, Till exempel att alltid logga ut från viktiga ställen...Och hur krångligt det blir då man spärrar allt viktigt och sen inser att man kunde sluppit detta om man hade varit mindre klantig...

Men att deppa ihop för struntsaker då sommaren har visat sig från sin bästa sida är ju löjligt. Jag, som den vinterhatare jag är, har njutit och kommer att njuta en god stund till innan den j-a vintern med snö och kyla infinner sig. Gubben är ju snart klar med vår inglasade altan. Bara en massa småsaker återstår. Tråkiga saker, tror jag, för det verkar lite motigt för honom ibland...Men då de tråkiga sakerna är fixade så återstår för mig att måla hela klabbet en gång till. Sen kan vi sitta där till långt in på hösten. Infravärme är ju ordnad genom min fd arbetskamrat som så lägligt skänkte bort sina element då han flyttade till lägenhet.


Jädrar vilket oväder veckan startade med, och det är inte helt över, om vi får tro alla väderförståsigpåare.
Jag är inte lättskrämd och framförallt inte för åska och regn, men vår lilla Lummi har varit helt overkligt rädd och stressad då det minsta muller hörts. Stackar´n.
Men jag var inte kaxig då jag tog bilen för att åka till KMTI och träna på söndagseftermiddagen och det började tokregna så jag inte såg vägen! Dessutom blixtrade det och small samtidigt vilket tyder på att åskan är väldigt nära. Att en artikel i tidningen några dagar tidigare varnade för bilen som dödsfälla vid åskväder gjorde inte saken bättre. Det är ju en gammal osanning att man är säker i bilen då det åskar.

Nu klarade jag mig helskinnad och hann dessutom bli genomblöt den lilla biten från bilen till entrén på KMTI...Och då frågade jag mig också; VARFÖR tog jag jeans på mig just idag av alla dagar? Jag fick slita som ett djur för att få av mig dem då jag skulle byta till träningskläder!

Jag började min semester med ett träningsuppehåll GRANDE. Det fanns ingen som helst energi för att träna just då. Den enda träning jag fick var väl då jag blandade betong....

Men nu är jag på gång igen! Och nu är jag helt såld på Kettlebells och Tabata. Attans så kul och jobbigt det är! Och att passen äger rum utomhus är ju sagolikt.
Har även börjat köra spinning på senare tid. Det har ju känts helt crazy att gå IN och träna då vädret varit som vackrast så därför har jag avstått spinning då. Men ibland körs även spinning utomhus, som förra fredagen, då vi körde i 30 graders värme!
Och herreguuud så kul det var!! Jag fick såklart en "solplats" och fick under en period solfrossa men det gick över efter en stund. Med massor av vatten och två skogstokiga instruktörer som sjöng och pushade oss nåt otroligt, glömde man bort värmen och tröttheten av bara farten! Helt magiskt pass!

Åsså trädgården....
Som vanligt är jag helt förundrad över våra dagliljor. Blir aldrig trött på dem. Jag kan stå och tomglo på dem långa stunder. Kollar ofta flower-blommor.com ifall det kanske skulle tänkas bli några fler i dagliljefamiljen....
Det finns särskilt en som jag är förfärligt sugen på, men har ännu inte kommit på var jag skall plantera, det är ju liksom fullt i alla rabatter....

Black Prince, Gubbens alldeles egna!

Custard Candy

Ed Murray, hjälten

Edge Ahead

Fooled me

Frans Hals

Court Magician
Man kan ju inte BARA ha dagliljor i trädgården....


Nystädat i rabatten. Nu samsas rosenstav och bolltistel
tillsammans med musen och katten....

Flox, rosor...och så dagliljor, såklart!

Krollilja och bolltistel, en helt fantastisk kombination! Längst bak står dock en ovän till mig,
nyponrosen Louise Bugnet, som under många år blommade så vackert
med rosa knoppar som sen blev vita, doftande blommor. Nu är den ett vilddjur
som sprider sig överallt med taggiga grenar! Min kropp ser ut som om jag vistats i djungeln
bara jag varit i närheten av den. Nu är den rejält nedklippt och till våren skall den väck!!!

Och på altanen står fikonträdet med chilin som sällskap.
Ja, chilin, ja...Jag sådde ju hela påsen ja...


Jag behöver i alla fall inte köpa chili på länge...


Men tänk så gött det har varit under sista tiden! Då regnvädret hotade skyndade jag mig att börja måla vårt limegröna gästrum. Det har jag velat hur länge som helst men tiden och orken har inte räckt till.
Vitt är ju inte min nyans egentligen, gick ju igenom min vita period under 80-talet, men efter limegrönt så kändes det helt rätt.

Urk för det gröna!

Nu känns det genast bättre. Syrran provade
nya överkastet. Helt ok, tyckte hon.

En mysfåtölj skall inhandlas och nåt på väggarna
men annars så är det färdigt.

Tänk så modet svänger ändå. Limegrönt var ju görhett för ca 15 år se´n då mina bonusbarn fick bestämma färg på sina rum. Det såg ju härligt fräscht ut då.
Nu återstår det värsta rummet att åtgärda. Men än så länge klarar vi att bara stänga dörren till vårt KORNBLÅA kontor.




.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar