Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

måndag 28 juli 2014

Tjuven som inte fanns....

Ja, så har vi då gjort stora framsteg i senilträsket, Gubben och jag.
Då vädret var nåt alldeles fantastiskt härligt i går eftermiddag så sa jag till Gubben; Skall vi inte åka in till stan och presenta oss ett gott glas vin då vi har snickrat och målat hela dagen?
Det höll han med om.

Vi gjorde oss klara, tog våra cyklar och samtidigt såg vi mörka moln hopa sig på himlen.
Attans, så är det alltid då vi skall cykla till stan!
Vi diskuterade hit och dit men till sist bestämde vi att det nog var bättre att ta en sväng till vår lokala pizzeria i Skoghall. Lite närmare hem om det blev lite regn. Inte direkt det vi hade tänkt men en glas rött, kanske "stri" med den roliga ägaren en stund och sen åka hem.
Tji fick vi.
Vi satt oss inne eftersom de lokala "blåklockorna" hade lagt beslag på uteborden. Det är inte alltid så kul att få nån av dem till bordet även om de är harmlösa men ibland MYCKET pratsamma....

Vi beställde, fick in våra glas och samtidigt hörde vi första åsksmällen. Och så öppnade sig himlens portar ner över alla som satt ute!! De blev helt sjöblöta och rusade in....och satt sig vid vårt bord, såklart. Nån kände igen Gubben( varför inte, ALLA känner ALLA i Skoghall...).
Ja, där satt vi och kunde inget annat eftersom värsta ovädret var igång utanför. Nu led vi inte nämnvärt, det kan ibland vara nyttigt att få en inblick i hur det kan vara att inte ha allt på det torra...Uhhh, det där var ju träffande! Var FÅR jag allt ifrån?
Jag tog upp mobilen för att kolla vad det stod på väderappen och då jag var klar lade jag ner den igen...

Efter ca 1,5 timme var ovädret över, då var stället fullt av gäster och lite rörigt, så vi fick vänta en lång stund på att betala.
Gubben stod i kö vid disken och jag gick ut till cyklarna och väntade. Klockan var runt 21.30.

Vi cyklade hemåt i sakta mak. Väl hemma tog vi oss lite kaffe och smörgås, småpratade lite och så frågade Gubben om vi skulle se på TV. Jag började rota efter min mobil för att kolla TV.nu. Konstigt, den ligger inte i väskan, sa jag. Kan du ringa till den?
Gubben ringde, och ringde, och ringde, men ingen signal hördes. Men herreguuuud! Har jag glömt den i fönstersmygen på pizzerian!!! F-N!!! Men jag är ju säker på att jag lade ner den i väskan...Fast det kan jag ju inte ha gjort eftersom den inte finns här hemma.
Jag fick värsta paniken, höll på att kräkas!! Tänkte på alla appar, allt som jag inte var utloggad från! Shit!

Gubben ringde pizzerian för att fråga om de funnit nån mobil, men icke. SUCK och STÖN!!
Nån måste ha snott den, alltså. Satt säkert och gick igenom alla mina kontakter, foton, kollar fb....GAAHHHH!

Jag blev en blöt fläck och satt bara och stönade. Visste inte vad jag skulle göra.
Gubben loggade in på Telia och spärrade mobilen, men det kändes inte tillräckligt. Vad kan de se, tror du? Ingen aning, sa han. Har aldrig varit i den situationen.

Jag kunde inte sova på hela natten, så vid 4-tiden gick jag upp och slog på datorn. Googlade och fick upp flera bra sidor med tips vad man skall göra vid förlust av mobil. Jag bytte lösenord på face book, spärrade Bank-id och swisch. Men så kom jag på att jag hade en lapp med koder på....i mobilfodralet... Herregud, så dum i huvudet jag är!!!!
Därmed bättrade jag på magvärken ett snäpp till.
Tänkte att jag ändå skulle besöka pizzerian så snart de öppnade på förmiddagen.
Och sen polisanmäla. Det kan man göra på nätet också men jag ville vänta tills jag kollat med pizzerian.

Jag tuppade till slut av och sov någon timme ända tills alarmet ljöd. Maken skulle upp och jobba.
Märkte bara att han gick upp, så somnade jag om.
Efter en stund vaknade jag av att han lade nåt på mitt täcke. Kolla, vad jag fann, sa han.
MIN MOBIL, för bövelen!!
Den låg på papperskorgen på toan, sa han. Men herregud, varför kollade jag inte där, det första jag gjorde!
Där brukar jag ofta lägga mobilen. Men varför hörde vi ingen ringsignal? Jo, därför att ljudet var avstängt! Och det, mina vänner, vet jag inte hur det kunde komma sig. Måste ha kommit åt volymen då jag tog upp eller lade ner den i väskan.
Men...konstigt, jag kom ju in på allt....Gubben ringde till mig och jodå, nu gick signalerna fram. -Men du spärrade ju...Hmmm...
Jag gick igenom hela telefonen och den fungerade. Gubben måste ha gjort nåt fel då han spärrade, och det var ju en attans tur, för annars hade jag fått köpa ett nytt simkort och det är ju inte gratis! Fast om den hade blivit stulen så hade det ju varit dretdumt om det blivit fel på spärren...

Men nu har jag lärt mig nåt nytt, och det är att ladda ner appen som man kan rensa mobilen från viktig info via en dator eller annan mobil. Dessutom så skall jag ALDRIG lägga en lapp med viktiga koder tillsammans med mobilen. Det vet ju alla! Även jag, fast brydde jag mig?
Dum, dummare, blev aningen klokare den mycket hårda vägen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar