Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 9 augusti 2018

The husvisning

Så var då dagen inne! Med fjärilar i magen for vi mot Karsbol Svenserudsängen. Kändes positivt att restiden var en grisblink. Vi tog av vid skylten Freden och vägen förändrades raskt till en grusväg med mittremsa av gräs. Äsch, sånt går att åtgärda, sa vi. Glada i hågen fortsatte vi tills vägen tog slut.
 Och där stod den, den lilla, fina stugan med pelargonior på trappan och i fönstren. Visst såg tomten mindre ut än på bilderna(knepigt, det borde vara tvärtom juh...) men stor del av tomten var ängsmark och bara att slå ner.
Mäklaren kom och vi steg in i stugan. Jättefin liten hall i vit panel och sen kom köket. Också det i miniformat men fint renoverat i milda färger och VEDSPIS!!! Åhhh.....




Från köket fanns ett fint litet rum där jag i huvudet försökte få in vår ena divansoffa...Där fanns möjlighet att sätta in kamin men då skulle det stjäla utrymme från rummet. Nåja, det finns ju möbler på Gubbens jobb Mio, tänkte jag.
Från andra sidan av köket kom man till dusch och toa, gissa formatet? Rätt! Miniformat! Men också det väldigt fräscht och fint i ordning.
Så kom en pytteliten(vad annars) hall och så en dörr till övervåningen.
Gubben gick först och öppnade, vi drog samtidigt efter andan, sa sen: Oj, varpå mäklaren sa: Det är ni ensamma om att ha sagt...
Gubben började sin klättring uppför trappan, jag svalde och följde efter.
Med en djup suck av lättnad och på darriga ben var vi uppe och fann oss stå i ett fint allrum, i och för sig med en takhöjd och takbjälkar som krävde eftertanke vid hastiga rörelser men ändå i fint skick. Men vägen dit kändes som Nu skall vi gå på Tigerjakt...
Att få upp möbler till detta rum torde vara en gåta utan lösning...


Antagligen har utrymmet varit ett förråd eller skafferi


Att gå uppför gick hyfsat men NERFÖR!!! Vid de sista 4
trappstegen tryckte jag händerna mot väggarna och tog jätteklivet!!!
Gubben lånade en tumstock av mäklaren för att klura på om det gick att bygga en ny rak trappa, tumstocken glödde nästan men tyvärr hjälpte det inte. Murstock på höger sida och vägg 1 dm från dörrposten på vänster sida.
Såååå...vi letar vidare efter vårt drömtorp. Men som vi sa i bilen därifrån; Det var i alla fall kul att drömma en stund!
Vi får väl bo kvar i vårt alldeles för stora hus ett tag till. Om vi går vilse eller tappar bort varann så har vi ju alltid mobilerna i vår omedelbara närhet så vi kan spåra varann😉


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar