Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 22 februari 2019

Britt-Marie och jag

Gafflar. Knivar. Skedar.

I den ordningen.
Britt-Marie är sannerligen inte en sådan som dömer andra människor, inte alls, men ingen civiliserad person skulle väl ändå komma på tanken att organisera besticken i en kökslåda på något annat sätt? Britt-Marie dömer ingen, inte alls, men vi är väl ändå inte ett djur heller?

Jag läser för andra gången "Britt-Marie var här" av Fredrik Backman. Efter att ha läst flera böcker som gjort mig besviken så tog jag till ett säkert kort, dvs en bok jag redan läst och älskar.
Jag vill också färska upp minnet eftersom jag vill se filmen inom det snaraste och då bilda mig en uppfattning.

Idag kände jag mig sannerligen besjälad med Britt-Marie.

Jag behövde skicka en mycket viktig brevförsändelse innan sista postgången. Fick snilleblixten att göra alla inköp på metropolen Skoghalls centrum, dvs ICA för frimärkesinköp och nåt onödigt krafs och sen Bolaget för helgfyll...en flaska vin.

Nog är det lätt att få till ett synnerligen stort antal krafs då man endast behöver ett frimärke men vem är jag att döma, det är ju inte affärens fel, jag är verkligen inte den som dömer, men då jag kom till kassan så hade jag korgen full! Jag lade upp varorna med jämna mellanrum och koden åt rätt håll och placerade kundpinnen korrekt efter sista varan som sig bör, annat är ju kriminellt!
Jag noterade att kassören var den icke svenskfödde man som trots ett stort antal år i vårt vackra men ack så snöiga land, inte lärt sig vårt finurliga språk ordentligt.
Vid kassan bad jag om det mycket viktiga frimärket och fick ett svar som inte anstår en vuxen människa, jag är sannerligen inte den som dömer, men vänligt bemötande är numera ett unikum, antar jag, men utan att döma så blev jag aningen upprörd över denne mans uppförande då han deklamerade:-Har inget frimärke, samtidigt som han drog ut och smällde igen en låda utan ens att blicka ned i den. Han var antagligen förhindrad av nån obestämd svårighet att hämta frimärken från en annan kassa...
I detta ögonblick kände jag Britt-Maries ande i min kropp och skrek därför på insidan!
I min värld finns det trevligt uppförande och otrevligt uppförande, jag föredrar TREVLIGT får ni förstå, allt annat är kriminellt.
För att lugna mig en aning så kommer jag inom det närmaste packa en kartong i alfabetisk ordning.

Ha en trevlig fredag, mina godingar!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar