Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 27 september 2019

Lite smått och gott..

Nä men hej på er!
Kul att ni tittar in till min lilla privata dagbok.
Eller, så himla privat är den ju inte eftersom den är offentlig tänker ni säkert, eller hur? Men var inte oroliga, jag har MASSOR av saker som jag INTE skriver här, saker som bara är för mig och mina närmaste. Som till exemp...haha, bara skojade!

Idag kände jag ett oerhört stort behov över att jag och min frisyr borde gå skilda vägar. Jag bokade en akuttid på min favoritsalong och fick tid 15.30.
Det jobbiga var att jag haft värsta skovet av mina eksem i hårbotten under en tid.
Har en obehagskänsla av att de skall behöva se min sönderkliade hårbotten, liksom.
Har haft dessa jobbiga eksem sen jag fyllde typ 40. Har provat massor av preparat, utan eller med recept med halvkasst resultat.
Idag fick jag inte min ordinarie frisör eftersom tiden var akut och hon var fullbokad, men eftersom jag anlitat samma salong under många år så var inte dagens frisör helt obekant.
Direkt jag satte mig i stolen så kände jag det trängande behovet av att förvarna om mitt eksem.
Hon kollade i min hårbotten och frågade sen: Vad har du för schampoo?
Ehh, kommer inte ihåg märket just nu, men har provat de flesta medicinska schampon...

Specialblandat till mig.
Droppar att ha på då det kliar

Tur att frisören var så pedagogisk för
den där texten kommer jag aldrig att kunna
läsa ens med dubbla läsglasögon!

40 minuter senare gick jag ut från salongen med ett specialkomponerat schampoo, ett klådstillande och kylande medel och ett nöjt leende på läpparna.
Då jag skulle betala så frågade tjejen: Har du kundkortet med dig?
Efter lite rotande i plånis så fick jag fram det. - Men så roligt, sa hon, det här var 10:nde klippningen, den är ju gratis så då blir det bara varorna du behöver betala idag.
496:- och det känns som jag fått en present.
För jäklar så bra vi synkar, jag och min nya frisyr!

Ikväll hade jag för mig att jag skulle vara barnvakt till mina goaste barnbarnen i världen. Eller i möra...Minnet, ni vet..
Nu blev det så att ingen av dagarna var aktuella eftersom familjen är dyngförkylda. Alla utom unge Mr D. Han är pigg som en mört.
Barnvaktandet framskjuts till senare tillfälle.

Istället för barnvaktande blev det lite pyssel. Just nu är det glaskonst som faller mig i smaken. Eller konst...det vete tusan, jag kluddar på burkar och flaskor med olika resultat...

Nu är hösten här på riktigt. Idag har jag laddat upp med 3 förpackningar av värmeljus. Utan värmeljus blir livet tungt och dystert under höst och vinter.


Regnbågsburkarna är jag
riktigt nöjd med



Min barbie som ljusdekoration


Miolyktor

 Nu skall jag skryta över min dotter.
Vanligtvis så tycker jag det är löjligt att skryta över sina ungar, de är ju sina egna personer och får isåfall skryta över sig själva men nu gör jag ett undantag, bara så ni vet.

Min onge är mitt allt. Hon har gett mig två barnbarn som också är mitt allt. Hennes sambo är kanske inte mitt allt men näst intill eftersom han älskar min dotter.
Dessutom har hon helt fantastiska egenskaper som hon skaffat sig själv, utan varken min eller hennes fars påverkan.
Hon lär mig saker hela tiden.
IBLAND lär jag henne något också...
Det är ju tur...
Då jag var ung och fick min första egna lya så var mitt stora intresse gröna växter. De mådde gott i mitt hem. Under många år.
Så hände det sig att vi skaffade katter och då fick växterna ge vika. Många växter är ju giftiga för nyfikna och tuggsugna katter.
Under många år har det endast funnits svärmors tunga och novemberkaktusar i vårt hem. Våra katter är inte intresserade av dem för fem öre.

Men nu, förstår ni, har min onge börjat presenta mig med de mest otroliga växter, växter som inte finns i handeln eller ytterst ovanliga växter som finns bland samlare.
Såna växter har jag nu i min ägo, tack vare min onge!
Hon gör storkovan på att odla och sälja sticklingar och hon är fantastiskt duktig på detta.
Mammi är MYCKET stolt över sin onge!
Tänk att ha fått endast EN onge och den blev perfekt!

Kolla alla växter jag fått:
Ampelliljan växter så det knakar!

Jädrar så många växter jag inte vet namnet på! Men de växer
så det knakar!

Aloevera vet jag i alla fall...

Ampellilja 

Ovanlig som tusan


Hmmm...men växer



Växer så det knakar...

Den här är snygg! Men namnet
vete tusan..
Nä, nu måste jag sluta, Idol börjar!

Ha dä gött på fredagskvällen!












1 kommentar:

  1. Skrattade gött när jag läste om dina fina ovanliga blommor med okända namn. Viss har du en härlig och begåvad dotter

    SvaraRadera