Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 24 december 2020

Det blir jul i år också

 Nu är den här, julaftonen! En otroligt annorlunda jul men med samma budskap, att ta hand om varann. 

Det där att ta hand om varann är ju inte lätt eftersom vi inte vill smitta våra nära samtidigt som vi vill umgås med dem. Vissa skiter i restriktionerna och får då ta konsekvenserna på gott och ont. Ingen av oss i vår tid har varit med om nån pandemi under sin livstid så man kan inte klandra dem...även om det kan vara på liv och död. DET har nog inte gått in i huvudet på många.

Men så finns ju de som ingen har att umgås med...Som uteliggare, tiggare eller de som inga släktingar och vänner har. Jaha, tänker då vissa. Vänner skaffar man sig om man vill ha. Hmm, inte så enkelt för alla. Mina tankar går ofta till de som finns i utkanten av mitt trygga liv. 

Idag, under julklappsutdelningen hos min bonusdotter med familj, sa hennes sambo; Man får nästan ångest över vilket överflöd man ger ungarna. Förstår precis hur han tänker! Man vill ju uppfylla sina ungars önskningar samtidigt som man mår dåligt över alla som knappt har mat på bordet. Att ha jobb och lön varje månad får många att glömma alla som INTE har det. 

Även om det var bestämt att endast våra barnbarn skulle få julklappar så kom det igår kväll en klapp från min dotter. Hon har ju haft som tradition under flera år att ge behjärtansvärda gåvor och så även denna gång; 30 mässlingsvaccinationer för behövande via UNICEF! År fantaststiskt stolt över min dotter som känner en sån empati, omtanke, och engagemang för de behövande. 


Julmatsförberedelser....
                                                                    Julköttebullar

                                                                        Julveggisar


  
                                                
Champinjon och purjopaj
                                              
 

Skrämsel i julveckan...
Efter att Humle varit pigg under lång tid så började vi trappa ner hans cortison till hälften enligt order från vår vette. efter provtagning Efter en vecka vaknade vi av hans skrik! Han skrek i högan sky utan att vi fattade varför! Ringde vetten i måndags och fick komma direkt. Inflammation, prover på lymfan visade förhöjda värden, inte jättehöga men tillräckligt för att han skall bli sjuk igen...Fick öka dosen cortiosn till dubbel dos och efter 8 timmar var han som vanligt igen, dvs tokstolle😁

Mår inte bra...

Om ni kommer ihåg så har jag kört ner min vikt under en tid och är nu i mål  på 60 kg, -14 kg senare. Jag är sjukt nöjd över min bragd som jag faktiskt inte tycker är en bragd...utan bara sunt leverne med hjälp av bästa appen Lifesum sammankopplat med Runceeper eller runkePer enligt vissa...😆 


Lummi gillar sin mycket gladare och lättare matte

Har inget foto från tiden 14 kg tidigare eftersom jag vägrade foton av mig då...ville inte visa upp en pumpaliknande kropp på BILD..😮

Men hörrni, ha en fantastiskt fin julaftonskväll och möt ljuset som vi är lovade i morgon!

Kraaaam på er!

                                                                     















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar