Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 30 juli 2021

Det där med att åldras...

Jag har aldrig haft åldersångest, jag lovar. Jag har tagit varje födelsedag för vad den är, ett år klokare och mer erfaren, helt enkelt(förhoppningsvis). Efter 50 slutade jag med att tona håret och piffa mig mer än nödvändigt, man vill ju inte skrämma slag på folk, men hel och ren är ju fortfarande mottot. 
Att bli en "Sandgrundsbrutta" har alltid varit min största skräck! 

Ok, Ni kanske inte vet vad det innebär? 
Här kommer en kort beskrivning: Gärna leopardmönstrade tights, kort topp där midjevalken får möjlighet att trilla ut, höga klackar med antingen kedjor, dragkedjor, pärlor eller alltihop, hårt blonderat hår, gärna tuperat med MYCKET spray, makeup som kan få en att tänka AfterDark. Såklart finns varianter...😉

För mig är det viktigt att inte verka som att jag vill vara yngre än jag är. Fast hur vet man det?

Hmmm....mina älskade jeansshorts med hål här och där och mitt korta linne som lämnar midjan bar är väl för tonåringar? Nåja, jag bär dem bara hemma. Tur för alla med synen i behåll!😁
 Ett kul minne är då min ena Guldgosse(Hédi, kommer du ihåg?💓)på jobbet inte trodde att jag ägde några såna kläder. 
Skickade därför bild😁Han har fått en lärdom för livet! Inget är som det verkar...😊

Såg också fram emot att slippa allt kvinnorelaterat elände. 
Nej, vem tusan vill gå omkring och vara fertil i 50-60 årsåldern?😮 Där får Göbbera hålla på hur länge som helst med nån ung och fräsch frugga. Den fruggan kanske inte vet så mycket om ABBA, MTW och VHS men man kan ju inte få allt...😁

Nej, jag har verkligen sett fram emot min ålderdom....Näe, nu kändes det ju helt fel då jag skrev ÅLDERDOM!😳 Backar bandet, börjar om...

Har fått lite bakslag så här efter 50😞
Det första var en fläck, likt en mörk vårta på mitt ena smalben. Tänkte HUDCANCER dag som natt. Bokade såklart tid på vårdcentralen! 
Diagnos: Åldersvårtor. min ålder vid detta tillfälle var typ ca 50...Kände mig vid god vigör och hade önskat att de ÅTMINSTONE gett mig det latinska namnet!

Nåja, som bonus har jag inte haft de värsta möjliga klimakteriebesvären. Även om det skrivs i media om hur svårt det är at gå ner i vikt efter klimakteriet så så säger jag; pilutta er! Vill man , så kan man, så det så! 

Jag har under förra året lyckats gå ner 14 kg i vikt, mår jättebra, håller vikten utan problem, tränar, gräver i vår stora trädgård och orkar med att ta hand om mina barnbarn utan att bli helt utsliten dagen därpå.
Men...
För en tid sen hade jag återbesök hos min Optiker. Jag fick en fantastisk optiker! Hon gjorde underverk med mina styrkor på både linser och glasögon. Fick mina nya linser i måndags. Satt in dem och blev nästan gråtfärdig av lycka! Bästa styrkan i världen!
Jag behövde nästan inga läsglasögon alls under dagen!

Men...
Allt eftersom har jag sett fiskar, maskar, blixtar och en suddig fläck på höger öga. Min största skräck är att mista synen! Även om jag varit oerhört närsynt och astigmatisk under hela livet så har det kunnat korigeras av mer eller mindre duktiga optiker under årens lopp.  
Nu har jag googlat på mina symptom och har fått fram att det är en glaskroppsavlossning. Åldersleraterat och ofarligt, om inte dittan dattan händer.

Faaan ogg!
Vad kommer här näst?

Tog ett träningspass på 45 min bara för att vara trilsk!

Kram och kör för tusan på så ni inte trillar av pinn!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar