Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 9 juli 2021

Första semesterveckan

De flesta som känner mig har väl vid detta laget förstått att djurens väl och ve ligger mig varmt om hjärtat. Att fiska med pappa fick ett abrupt slut då jag insåg att det ju satt en mask på kroken! Jag led alla helvetes kval över den stackarns öde, först bli uppträdd på en vass krok, sen slängd i vattnet för att slukas av en fiskjäkel, nä fy tusan vilket fruktansvärt lidande. I fortsättningen fick pappa fiska utan mig. Jag var väl i 4-årsåldern vid min mycket korta fiskekarriär, samma ålder som mitt äldsta barnbarn är nu. I onsdags fick han mormor att slå ihop händerna🙏av lycka och utbrista; Åhhhhh!!!!💓💓💓💓

Så här var det: Han och hans pappa var till en lekpark där en mamma med två barn, en 3-åring och en typ 10-åring, befann sig. Den lilla hade ett bamseutbrott vilket tog mammans hela fokus, varpå den stora ungen gick och hämtade en katt, tryckte ner den i nån form av "snurrande hink" och började snurra den. Då ryckte vår hjälte Mr D ut, sprang fram till killen och hojtade: Släpp ner katten! Var snäll mot katten! Fyra år och redan en räddare av de svaga och oskyldiga. 

Mormors pöjk; det💕 

Idag har vi varit på äventyr till frisören. Eller frisörskan, rättare sagt. Mormor och Mammi bävade lite över att hans vackra, ljusa lockar skulle helt försvinna men vi oroade oss i onödan. Och tänk, han fick sitta i världens coolaste frisörsstol, en sportbil med gps, blinkande lampor och navkapslar, och som om det inte var nog, han fick välja sprayfärg att göra slingor med. Han valde grå...😆 

Coolaste killen efter frillebesök, mormors
gullefjun💖
Mormor däremot ser ut att lida av nackspärr...

Igår drog betongskapande igång. Men först behövde förrådet städas, jag kan inte skapa nåt vettigt om det inte är ordning omkring mig, och förrådet såg ut som då vi flyttade in, på sluttampen var vi så trötta att vi bara stuvade in grejerna helt osorterade. Det blev några turer till återvinningen...


Men sen kom det roliga! Förra året blev det inte så mycket gjutet, tappade motivation helt enkelt, men nu var det kul igen! Det blev några djurfigurer men mest rabattkanter. Nu blir det tuffa dagar då jag måste låta bli att förlösa dem...det har hänt ett stort antal gånger att jag chansat efter 1 dygn med påföljd att allt går sönder....

De där lådorna var från början vinkartonger,
de visade sig passa perfekt för gjutning av figurer
av latexformar. Återbruk de luxe.

Den 9 juli 2018 fick den här vackre killen somna in. Detta datum har sen dess gjort mig nedslagen. Jag tänker fortfarande på honom i stort sett varje dag,  ibland med värme och glädje, ibland med sorgen rivandes i kroppen. Jag har accepterat det och tar det som det kommer. Husse har ett liknande band till Glittra, har förvarnat honom om den dagen hon behöver få sova den eviga vilan, då blir det tufft. Jag vet, säger han. För så är det ju, vissa fäster man sig extra vid, och då blir saknaden därefter. 

Min vackre pöjk💓En av hans födelsedagar, 
han satt alltid som en profet och väntade
på varsågod.

Skrållan var en sån katt, numera kan jag tänka på henne, och det gör jag ofta, utan att börja gråta. Vi hade långa samtal vid köksbordet, hon knackade på fönstret då hon ville in och skrev egna meddelande på datorn. Hon fick somna in den 27/12-2016. Hade tid för tandoperation men efter sövning upptäcktes en tumörväxt i svalget. Lilla fina Skrållan fick fortsätta sova....


Skrållan💓


Så det kommer komma en dag då jag kan tänka på Vaskiböbben som den tokrolige och fantastiske vovve han var, men endast till låns i 9 år. 9 fantastiska år. 

Fan också, nu rinner tårarna så jag inget ser! Att det skall vara så svårt att vara tuff och cool😔


Medan jag letade fina foton av våra ängladjur i bloggalleriet så fann jag detta fotominne! Så där ja, nu avslutar jag med ett riktigt kul minne. I alla fall för mig, vissa bävade över var hen skulle dyka upp veckan därpå...

Historiska minnen...

Hen dök upp på Ilandaskolan under en fredag eftermiddag 2013 om jag inte minns helt fel. Kommer inte ihåg om hen fick nåt namn, nån som var med på den tiden kanske vet...Nåväl, hen var vår dåvarande skolsköterskas HLRdocka, tung som tusan, och dessutom omodern, låg bara och skräpade i ett förråd. Skolsköterskan frågade var hon kunde slänga dockan och jag och min dåvarande resursperson tittade på varann och sa, VI kan ta hand om den så slipper du, vi hade en plan, hehehe...😉 

Så började vi leta rekvisita. "Kvarglömdasakerlådan" blev igenomsökt och TADA, var hen färdig för sitt uppdrag. Vi satt hen i en soffa  i personalrummet med en uppslagen tidning framför sig. På den tiden hade vi morgonmöte på måndag morgon. Ja, jädrar i dä, så kul vi hade då vi fixade! Inte visste jag och min resurs, tror han hette Magnus förresten, att det skulle bli en cliffhanger varje vecka? För helt plötsligt tappade vi kontrollen över hen, ty "någon" tog över vårt uppdrag! Jag har mina aningar vem det var men har inga bevis...


Här vilar hen i nolärarnas personalrum😁Vid denna
tid hände det sig att det blev en extra knorr på historien
En av våra nolärare kryddade nämligen historien ytterligare,
men det är en annan historia.
Näe, jag kommer inte att röja din
identitet LT, jag tigen som muren😇😄

Hen besökte biblioteket för lite studier


Det här blev en riktig succe! Eller inte..
Vissa höll på att tuppa av då de skulle
in på toan!

I morgon är en annan dag, sjöng ju Christer Björkman-Mellokillen ni vet, för många år sen och han hade ju helt rätt! För i möra är det ju lördagen den 10 juli, en helt annan dag!😉

Kraaaaam på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar