Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 16 juli 2021

Andra semesterveckan


Tjena, mina godingar!

Min semestervila fortsatte även den andra veckan i rabattgrävandets tecken. Med svetten lackande, jorden rykande om fötterna och svordomarna osande vann jag tillslut kampen över lerjord, packat grus och gammal, seg markduk. 
Ingen gymträning den dagen heller...


Nu har jag även planterat och vattna irisarna, som
snälla Karin skänkt oss. Inte bara Irisar hon skänkt, 
förresten, rosenspireor, ormbunkar,
vårlökar mm har funnit nytt hem hos oss
efter Karins glasaltanbygge.



 
Men jädrar, så slut jag var efter detta!
Så går det då man inte kan ge sig förrän
allt är klart.

Många fotbad blir det...
I höst skall jag kosta på mig fotvård på
salong ICI. Min fotterapeut Isabel är numera
van att återställa mina fötter till normalskick
efter varje sommar😁

Vet ni, jag lyckades låta bli att kolla betongen för tidigt den här gången! Men typiskt, det fattades två ynka kantstenar till rabatten😒 

Formen som vi skall gjuta betong i på plats.
Men först lite förarbete, typ markduk och sättsand.
Just nu ser det mest ut som en arkeologisk
utgrävning. Det enda vi funnit är dock rötter
från det attans bigaråträdet👿

Jag får erkänna, jag har svårt att ta emot gåvor utan att återgälda det på något sätt. Har därför gått och funderat på vad jag skulle kunna ge till bästa Karin för alla växter hon skänkt. Så kom jag på, hon gillade ju mina betongrosor! Betongverkstan nästa, alltså. Insåg dock att jag drömt om fler rosformar än jag hade så jag testade min nyaste silikonform Pigge som reserv. Tur det, för rosdjäveln blev ju asful! Dessutom hade jag slarvat med formen så vid förlösningen sprack formen!
Får jag presentera Pigge!
Han bor numera hos Karin.

Efter noga övervägande har jag gett klartecken till fällande av bigaråträdet. Fågelholken får flytta till plommonträdet och vi slipper i fortsättningen ha bös över hela altanen från blomning till bladfällning. Måsarnas får leta bigaråbuffé nån annanstans. Hmmm...hoppas vår granne K-Å inte skickar wodoo på oss nu, han har ett fantastiskt vackert bigaråträd. 

Snart är du ett minne blott


Idag är det fredag andra semesterveckan och äntligen har jag kunnat ägna mig enbart åt hundarna.
 De har varit mitt dåliga samvete sen början av semestern. Jädrar, så gött det skall bli då tomten är färdig! Om den nånsin kommer bli det, förstås. Hmm...

Nåja, i alla fall...Då det var hyfsat molnigt och svalt i morse dristade jag mig till några hundprommar. Först ut var Lummi-gammeltant som brukar vilja vända hemåt efter att ha passerat grannens stall 50 m bort. Detta var alltså en grov chansning.
Men hej, vad jag bedrog mig! Hon travade på likt den Lummi hon var förr i tiden. Igår orkade hon knappt röra sig...Lummi fann en stig som bar iväg långt in i...skogen. Hennes matte, som saknar alla former av inbyggd gps kände efter en stund oron gnaga allt eftersom vi kom djupare in i skogen. Äsch, tänkte hon sen med konstlat lugn, vi är ju på en stig, bara att vända juh! Och det gjorde vi.



Har ni tänkt på hur MÅNGA stigar det finns i en skog? Stigar man inte tänker på då man har valt en speciell...Och om man har en hund med sig så tänker man att hunden har värsta luktsinnet och lotsar en rätt väg? Men om man har en 15 år gammal lapphund som helt plötsligt vill gå BAKOM en på tillbakavägen som för att få vägledning? Då är man inte kaxig som vilsegången matte😩Jag som kan gå vilse på Bergvik!
Eftersom jag nu sitter och skriver detta så förstår ni att vi fann hem igen😅 

Efter detta äventyr blev det grusvägen som gällde för Glittra och Klinga. 


Soffligg ä gött dä!

Efter det plockade jag fram de sorgligt, oanvända träningsredskapen från tiden då jag var en energisk och engagerad matte. Hopphindret, tunneln, ringen och "vingelkudden" fick äntligen göra sitt jobb. 
Och vet ni, jag måste få skryta över den där fjantige slyngeln till Humlelappis, men han klarade allt galant vid första försöket! 



Nåja, kanske ett tag sen det här...

Resten av dagen har jag tränat på att INTE greja i trädgården. Tycker att jag fixat det bra, faktiskt. Några tag med trimmern runt klätterväxterna gick inte att låta bli men sen så...För fota vackra växter är väl ändå inte arbete?
Kolla bara!

Dagliljan Frans Hals
Asiatliljan Cappucino


Dagliljan Candide Candy

Nä, nu skall jag fortsätta att inte göra nånting mer än livets goda! Gör det ni också, om ni inte redan tjuvstartat!

Adios Amigos! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar