Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 23 september 2023

Nä men gokväll på er, mina godingar! Hoppas ni har haft en trevlig dag och att ni fortsätter ha det trevligt under kvällen. 
Jag sitter här på min vanliga plats på glasaltanen och tittar som vanligt ut över grannens hästhage, skillnaden från flera månader tillbaks är att jag har tänt ljuslyktorna på bordet, det innebär att hösten är här. På riktigt! 
Egentligen gillar jag hösten med dess vackra färger, om jag bara fick uppleva dessa och inte de mörka, regngråa dagarna så vore det toppen. Nu är det tyvärr inte så att jag får bestämma vädret. 
Synd. 
Idag har vädret skiftat nåt så in i helskotta att det bara varit snöstorm som fattats!
Eftersom jag insett att hösten är här så var det på sin plats att köpa rosor. Mina rabattrosor är inget att jojka över längre, de får stå där i rabatten och se avlövade och spretiga ut. Kan tipsa om Pekås och Lidls buketter, otroligt låga priser men ändå de bästa blommorna. Har köpt rosor som stått sig i tre veckor från båda butikerna! 


Willys rosor regerar!

Vår böbbelköpp har varit ur funktion sen försommaren. Den knasade sig rejält och vi fattade inte varför och därför kontaktade Göbben den enda teknikern som servar vår köpps märke. Företaget finns i Mariestad....Det tog en tid innan han kunde komma och felsöka och då han äntligen kom så fick vi veta att åskan slagit ner i böbbelköppens display! Även en pump hade strukigt med!

I tisdags kom han åter för att slutföra arbetet. Det visade sig att min göbbe kunde göra det mesta av arbetet och det har han gjort med berömt godkänt! Jag måste verkligen ha valt rätt göbbe!💖 Igår var köppen vattenfylld och imorse var temperaturen på 34 grader. Det innebär att det blir bad i böbbelköppen då jag skrivit färdigt! Kalaset kostar endast 25.000...förhoppningsvis är vårt försäkringsbolag snälla och skjuter till några kronor...




 Idag har vi varit på födelsekalas i huset intill vårt förra hus. Jättetrevligt att träffa våra närmaste fd grannar, eller de enda bästa grannar faktiskt.💖God mat och fika, goda samtal och löfte om att träffas hos oss och bada böbbelköpp igen! 

Men det är ändå svårt att se hur vår tomt, förlåt fd tomt, är helt skövlad! Endast päronträdet och rosenmandeln finns kvar, alla rabatter är borta! 



Rosenmandeln finns kvar men rabatten
runt om är ett minne blott



Bara en liten del av alla blommor

Min berså är borta...

Allt är borta! Nej, förresten, plattgången är kvar...

Jag är mycket medveten om att jag är dum i huvudet som känner mig sorgsen över att de nya ägarna inte uppskattade "min" fina trädgård. Att de sen inte bodde i huset i mer än i tre år innan de drog vidare och har hyrt ut huset är ju sorgligt. Vårt hus, som göbben byggde om kök, badrum och tvättstuga...inget av de andra husen har den planlösning likt "vårt". Om de bara visste hur min göbbe byggde om och fixade...De värker i mitt hjärta över hur mycket jobb han lade ner i detta hus😟 Så många timmar han lade ner för att vi skulle få ett fint boende.

 Och jag gjorde mitt utomhus. 

Men då jag tänker efter...

I vårt nuvarande hus har det kommit och gått många ägare som fixat och donat efter egna ideér. Både bra och dåliga... 

Men eftersom vi bor i en trakt där de flesta har bott sen generationer så har vi fått reda på vårt hus historia. Och sett foton.

 Att husets första ägare hette Aina känns som om vi var i samma trädgårdssällskap. Hon finns inte livet men jag kommer att försöka återskapa hennes fantastiska trädgård så gott det går. Det är hon värd!

Nu höpper jag i böbbelköppen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar