Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 3 januari 2020

Livet efter jul

Hej, folket! Hoppas ni mår bra och myser ända in i kaklet.
Det gör vi. Den viktigaste ledigheten är vid jul, anser vi.

Imorse trodde jag att det var lördag. Detta gick jag omkring och trodde ända tills jag drog fram datorn, loggade in på VF och såg svart på vitt att det faktiskt var fredag. Kändes lite som att jag vann en extra dag, faktiskt...
Men...
Kan ni förstå hur dagvill en kan bli då det varit julhelg? Visst har ni råkat ut för detta?
Inte?
Ojjj.....
Hmmm...demensen kanske är på ingång på Fiskvik 210?
Fast jag har ändå funkat enligt standard under resten av dagen så kanske var det ett lite skrämskott bara? Hoppas!

Idag såg jag ljuset! Jo, det är säkert! Solen lyste in genom fönstren och jädrar så skitiga de var!
 Jag drog ner persiennerna, jag.
Men med det där solljuset fick jag en sommarvision och därmed var det kört för alla tomtar och julljuslyktor.
Alla tomtar(tror jag, vi brukar alltid finna en tomte nånstans i huset vid typ..påsk) och ljuslyktor ligger nu i våra nyinköpta lådor med lock och väntar på att hamna i kattvinden till nästa jul.

Eventuellt behöver det köpas in
några fler tomtar till nästa jul...

Allt fick plats i lådorna förutom
Lummi.
SKOJA!!! Hon är vår gammeltant
och oumbärlig💓
Nu har jag fått trädgårdsvisioner. Kan man få annat då gräset är grönt och faktiskt skulle kunna klippas...
Tyvärr har detta "framåttänk" gjort min nattsömn halvkass.
Fick två påsar med frö blå vallmo av min dotter i julklapp. Alltså, jag är helt...KAN DET BLI SOMMAR NUUUUU!!!
Fast får inse att de däringa fröna kommer inte bli en lätt match att få att mysa och må bra...Efter att ha letat fram mina läsglasögon och försökt läsa på påsen, så insåg jag att jag behöver köpa nya, starkare, men kan ni tänka er vilken tur jag hade?!?! Min Göbbe har värsta krutglasögonen, typ blindstyreglajjor, så jag lånade ett par och insåg att det är NU jag skall så dessa fina små frön. Men var skall jag förvara sådden, det är en nöt att knäcka.

På tal om nötter, det har vi inte haft i vårt hus sen vi skaffade hundar. Kommer knappt ihåg om vi har en nötknäppare ens...Och nu har vi dessutom en massa barnbarn och fler på gång så då går nötter fetbort.
Men...
Det där med hundar...

Vår Glittra borde bli av med vårdnaden om sin onge! Även om vi är hanstvåbentingar och ansvarar för hans väl och ve så kör hon värsta brottningen med honom!
Nu har hon än en gång kört MA med honom så han haltar och skriker vid minsta rörelse. Finns det nån sociallag för hundar där morsor likt Glittra kan få en varning?
Tror nog inte det.
Tur för henne.
Nu får de inte gå ut samtidigt längre och Böbben skall få köra muskelpass och är anmäld till några tuffa kurser.
Fast....
Då jag slutat dalta med Humlebumle och istället stretchat och masserat honom så var det onda som uppslukat.
Nu är han som sig själv igen, dvs knycker mat och godis från sina mostrar och skäller med mycket ljus och bruten stämma, inte helt olikt en tonårskille i målbrottet.

Det där med nyårslöften är inget för mig.
Vill man förändra något i sitt liv så varför vänta till nyår?
Fast...
Nu är det faktiskt så att jag är på gång att börja träna igen! Visst är det komiskt att jag kom på det just nu? Men förklaringen är ju briljant!
Såg en grej på fb, vart annars? Kollade lite mer noga och...
Det kommer att öppnas ett gym mitt emot mitt jobb! Och dessutom har vi fått friskvårdstimme OCH dessutom friskvårdsbidrag på 1500:-!
Helt fantastiskt!
Imöra skall jag göra ett besök på det nya gymet, det ser jag verkligen fram emot det!

Det där med sommarprojekten då...
Vi har tänkt beställa en betongtombola inför sommarsäsongen. Det skall bli en mur vid vår infart, en lång avgräsning vid gräskanten vid stallet och en plattgång där vår åkgräsklippare och min betongarbetsplats ligger.
Ojoj, ni anar inte hur det planeras i mitt huvud just nu!
Men det känns bra.

Att vara kreativ är för mig jätteviktigt. Det kan gälla betongalster, sömnad, garnalster, pyssel mm.
Vad sa ni?
Vad en betongtombola är? Oj, så slarvigt av mig att inte förklara tydligt😧
Om man vill göra lite större betongarbeten så blir det jobbigt och tidsödande om man kör handkraft så därför är det kanon om man kan får hjälp via en betongblandare. Ser lite ut som en lotteritombola, därav smeknamnet.

Köksbordet utan tomtar

Jag älskar vallmo!
Och det vet min dotter som gav
 mig dessa frön i julklapp!
Gulle henne!



Jag kommer att ha svårt att
ställa bort den här finingen...
Som jag skrev i inledningen så har jag alltid tyckt att julledigheten varit den bästa och den mest vilsamma. Om jag lyckats vila alla gånger är höljt i dunkel, men denna jul kan jag med bestämdhet garantera att jag latat mig.
Har aldrig hänt förut att jag slängt mig ner i soffan och kollat på tv vid typ 16-tiden men det har jag och Göbben gjort flera gånger under ledigheten. Och det kändes inte ens förbjudet, som brukligt enligt 70-talsreglerna.
Vi har sett alla Ice Age. Moget, eller hur? Men jag har inte somnat en endaste gång!
Igår hände det dock för första gången under ledigheten.
Så här var det alltså, min Göbbe ville se på Semesterresan(tror jag den hette), jag sa: du kan kolla fram till 21.00 för då är det Standup på Valhalla. Inga problem, sa Göbben. Det vill jag också se.
2 timmar senare: Mäh, Anja, skall du sova hela kvällen?
Vaaa? Är inte klockan 21 snart?
Näe, den är 23.30.
Summering:
Semesterresan borde raderas.
Ha en härlig fredagskväll och ta väl hand om era tomtar, antingen på loftet eller i kattvinden.
Kraaaaaam på er!💓




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar