Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 29 november 2020

Recept....eller inte

Nä men hej, mina goingar! Har ni verkligen tid med mig i dessa adventstider? 
Okej, då kör vi!
Denna vecka har ju varit en annorlunda vecka. Min Göbbe blev förkyld under måndagen och då fick hans kära maka vackert åka hem ifall han skulle ha fått det onda C. Jag har jobbat hemifrån och det har funkat kanon. Fast vissa saker GÅR faktiskt inte att sköta via dator, såsom ett bibliotek, vid min återkomst var det inte bokstavsordning i hyllorna direkt...
Nåja, vad vore väl livet utan utmaningar😉


I torsdags fick jag en ingivelse om att byta helgmeny, den har ju varit i stort sett densamma under många år. Typ potatisgratäng och nåt tillbehör passande för en köttätare och en vegetarian. För att variera den så kan man ju alltid skära potatisen på nåt nytt, spännande sätt...
 Tog tag i saken och började gå igenom alla mina kokböcker som jag samlat på mig under årens lopp. Som den här tex. Dess framsida förleder en att tro att där finns spännande vegetariska recept.
Så slår man upp första sidan och där minsann finner man ett recept innehållande fläsk...
Bläddrar vidare och ta mig tusan är det inte kött och fläsk i alla rätter!



Men denna kokbok har ändå varit en källa till glädje..."Skär huvudet i fyra delar och servera med litet av spadet"😁 Onekligen en aning makabert...

Nästa kokbok fick vi i present av vår mäklare vid vår husförsäljning. Ställde den oöppnad tillsammans med alla andra kokböcker på bänken i köket och där har den stått tills nu. 
Började bläddra lite förstrött och insåg att där kryllade av recept med lamm, kalv, fisk och skaldjur. Inget som nån av oss äter. Min Göbbe vägrar äta djurbarn och jag varken barnen eller deras föräldrar. Den enda fisk jag kan få i mig är lax, och den var inte representerad i något recept...
Men boken var säkert dyr...


Men vet ni, har ni denna kokbok i er ägo, så har ni en guldklimp! Jag menar då Annas Mat, inte den där GI-historien...Här finns grundrecept, inga milslånga ingredienslistor som i allafall jag slutar följa efter sisådär fjärde ingrediensen, för att fortsättningsvis köra efter eget huvud. Därför har jag aldrig lyckats göra om en lyckad rätt...Som den gången jag skulle göra en kryddstark veggisgryta, tog fel på spiskummin och kanel, ville inte slänga alltihop utan tokkryddade för att få bort kanelsmaken och tänk, jag lyckades över förväntan! Men inte kommer jag ihåg vad jag använde för kryddor...



 Så egentligen borde jag ju slänga hela receptsamlingen förutom den, det skulle ju dessutom ge mer plats på bänken...


Vad sa ni? Vilken rätt det blev? Potatisgratäng, älgbiff/vegbiff och sallad😄


Ha en trevlig första advent, mina vänner och glöm nu inte det där med avståndet!

Kraaaam!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar