Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 17 januari 2015

Hela England bakar...

Jag har nåt att bekänna...Som totalt ointresserad av fikabröd och godis av de flesta slag så har jag börjat se på Hela England bakar. Visst är det stolligt? Men de där två personerna som föreställer domare är ju helt.....utomjordiska. Den ena är en tant(minst två år äldre än jag) som inte verkar ha ätit NÅT på flera år och den andra en man som ser ut som en fondmäklare eller överårig discokung.
Jag bara ÄLSKAR detta program!
Det är så otroligt fascinerande att se deltagarna lägga ner SÅ mycket energi på nåt så otroligt onödigt och oviktigt.
De gråter och snörvlar om deras kakor råkar sjunka ihop i mitten, men vad tusan, det gör ALLA mina kakor och inte f-n grinar jag för det!
Igår skulle de göra 36 lika stora bakelser.
För mig är det hur enkelt som helst, gör en stor kaka, ta ut 36 formar med ett kakmått, klutta på nåt klet, toppa med lite hackad choklad och nåt bär. Färdigt!

Glöm det då det gäller detta program! De gör bakandet till en vetenskap. Obegripligt för mig, men ändå oemotståndligt att titta på!

Nej, för mig är företeelsen det viktigaste. Att bry sig så mycket om att skapa nåt som nån trycker in i munnen på 1 sekund, och säger; det var gott, och sen sväljer, fascinerar mig. Vissa är riktiga konstnärer och då är det ju ÄNNU mer otroligt!!

Idag är det domarna som skall visa hur det går till att baka. Jajjamensan! Skrangeltanten och discokungen förklarar in i minsta detalj hur de mäter upp alla ingredienser, hur de höjer eller sänker värmen, undviker mardrömmen att kakorna inte blir perfekta in i minsta detalj såsom att de kanske blir aaaaaningen för torra/degiga/fula/smuliga.

Jag skälver av nyfikenhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar