Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 1 januari 2015

Dagen efter

Eller hur att ni av rubriken att döma tror att jag är bakis? Tji fick ni, i så fall, hi hi!

Jag har en förkärlek för "dagen efter" dvs sönDAG, julDAG, midsommarDAG osv. 
Då är man avslappnad, kan ligga i soffan hela dagen, se på tv, läsa, blogga, ja, helt enkelt bara vara. Inga måsten. Vissa kanske blir rastlösa av detta men inte jag, inte. 



Anna Jansson är just nu den bästa deckarförfattaren, enligt mig.
Jag har legat i soffan hela förmiddagen och läst den här
utmärkta deckaren. Och då jag är färdig, så har jag flera
av Anna J på nattygsbordet...
Och man behöver faktiskt inte vara bakis för att unna sig denna latmansdag. 
Nyårsdagen kallas väl för årets största pizzadag, har jag för mig, men här blev det "riktig" mat. Jag tycker inte pizza är det godaste som finns inte, inte ens det NÄST godaste...


Ingen pizza i det här huset inte!
Rostade rotsaker, rödlök, vitlök och
gårdagens rest på oxfilé till Gubben och lax i saffranssås till mig.

Igår tog Gubben och jag hundarna på en riktigt härlig skogspromenad efter att ha tänt ett ljus på mammas och pappas grav. 
Det var balsam för själen att vandra i den gnistrande vita skogen! En timme i denna fantastiska sagoskog gjorde underverk med både människor och vovvar. 
Att sen få höra historien om "dödens väg" som den enligt sägnen kallas, är ju en extra bonus. Min Gubbe träffar varje år under planeringen inför en cykeltävling, en markägare som berättat att det var på denna skogsstig Karl XII:s lik blev transporterat från Halden till Stockholm 1719.
Om det är sant eller inte, låter jag vara osagt, men en god historia är det.


Tänk att ett foto aldrig motsvarar känslan man har
i verkligheten...Det här ser ju bara ut som en helt vanlig skog,
inte sagoskogen vi upplevde att vi var i.


Idag var landskapet allt annat än gnistrande vitt då det var dags för hundäventyr....
Blött och grått, men vad brydde sig hundarna om det? Inte ett dugg! De plaskade glatt omkring i lerpölar och på ishalka(jodå, jag var VÄLDIGT nära att göra en saltomortal...) vid Getingberget. En tur ute på golfbanan blev det också. Dåligt med golfare idag...
Nu sover de som grisar efter att ha fått mat och varsitt gnagis. 

Inte blev det nån träning igår, jag var för långsam med att boka, helt enkelt. Men i morgon kan inte vilda hästar hålla mig från att träna! Jag har bokat Tabata, ja, lika bra att börja tära på bilringen direkt!

Ett I-landsproblem dyker då plötsligt upp...Vilket av de tre fina träningslinnena som jag fick i julklapp av bästaste bonusdottern, skall jag ta? 
Jag får väl "ola", helt enkelt. 

Eftersom jag är ledig ända fram till nästa onsdag( känns overkligt!) så kanske jag får för mig att städa ut julen. Hmmmm.....
Känns lite vemodigt, faktiskt. Det får nog vänta tills rätt sinnesstämning infinner sig. 
Eller om jag får tag på nåt snyggt tyg till nya gardiner...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar