Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 23 maj 2020

Nu är det nära...både det ena och det andra...

Tjenare, mina godingar!
Vet ni, idag var det nära, väldigt nära. 
Att ta en joggingtur, alltså. 

Men lite annat kom i vägen, såsom ett viktigt inköp av en ros(det blev två), inköp av en stooooor blomkruka, sökande efter en vacker stol och litet bord på Gengåvan och efter det lite diverse inköp på Coop Nolgård och Systembolaget.
Fann en otroligt vacker stol men inget bord som passade till, men istället en barnstol som jag ALDRIG skulle sätta mina barnbarn i men väl en av mina gigantiska novemberkaktusar. 
Pröjsade 150:-, som hittat! 

Hade en ölbeställning av min käre Göbbe som för dagen var i norra Värmland och räknade älgbajs. och där finns icke något Systembolag att uppbringa mer än om man kan få tag på Göbben som kokar Skogsstjärnan.... 

Ja, jag VET, han har lite annorlunda nöjen, men vad tusan, det finns värre saker att intressera sig för, såsom...nänä, här får ni själva fundera ut suspekta nöjen...

Väl hemma behövde växterna planteras snarast och så kom det en regnskur mitt i allt. 
Ja, jösses, vilken otur, då jag var så sugen på en springtur...
Oj, nu jäklar är det åskväder de luxe här på Fiskvik!

Då är det väl helt ursäktat att ställa in sitt hett efterlängtade joggingpass?😉 
Som tröst för er som säkert längtat efter bilder från min joggingtur kommer här istället bilder på vår trädgård.
Detta lilla träd har fd ägarna planterat.
Vackert!

Den där vita blobban är en solcellslampa inköpty på Clas Ohlsson.

Alltså, detta bigaråträd är jag oerhört trött på!
Men, humlorna och bina älskar att surra omkring i det.
Men...det bösar av sig nåt oerhört!
Idag har jag sopat utsidan och dammsugit altanen..
SÅ kom en vindpust och så var det lika mycket bös igen😡

Nää, det är inte snö, utan bös från det j-a
bigaråträdet! 

Ja, jag VET, det ser inte mycket ut för världen just nu, men vänta ni!
Har satt en fantastiskt vacker ros och en klematis som skall få
klättra upp det j-a bigaråträdet. 


Åhhh, tullisarna som inte rådjuren kom åt!
Sååå vackra!

Lite fler tullisar...

Som nyblivna lantisar är vi
överlyckliga över detta,
Potatisen vi satte dog inte!

Vår hage börjar likna det vi har tänkt oss.
Inga hästar men en möjlighet för oss
att ha hundträffar där vovvarna
kan träffas och träna, mattar
och hussar får fikamys.

Det j-a bigaråträdet! Döööö, din jävel!
Kolla den bistra himlen. Sen brakade det loss!

Hörnet för överlevarna. De som
klarade sig med nöd och näppe
från komposten.

Här har våra novemberkaktusar fått sin uteplats.
De behöver ju en uteplats tills hösten kommer och första köldknäppen.
DÅ visar de sin tacksamhet och sätter knopp och därefter
en blomning utan dess like.

Medlemsrabatt på rosor på Blomsterlandet! Jag slog såklart till med
två rosor, denna fina och rosen Rumba, en gulorange småblommig ros,
som jag hade på Abborrvägen. 
Den där joggingturen känner jag att jag kan göra..typ imorgon. Eller nån annan dag.
Fast visst är det väl lite motion ändå att gräva, lyfta och kånka?
Snälla, säg ja...

Men hör ni, hoppas ni har det bra trots det här knäppa viruset.

För vet ni, det kommer en tid efter det här och DÅ kan vi tänka och fundera över hur vi i framtiden kan leva vidare med vetskapen att hur man undviker en massa smittor och dret.
För visst borde vi lära oss hur vi kan bromsa smittor, innan det blir pandemier, eller hur?

Eller är det "nån annans sak"?

Besökte Biltema idag. Behövde kolla om de hade stora blomkrukor.
Där fanns ingen Coronaskräck, vill jag lova!
Jag blev så j-a förbannad!
Här fanns ingen som helst koll på kunderna mer än ett meddelande i högtalaren där företaget vädjade om att hålla avstånd. Jovisst, det gick ju bra...Folket själva var ju helt oförstående, vandrade hej vilt utan tanke på avstånd. Jag fick ta nya vägar hela tiden då folk hade mysmöten både här och där, t o m i entrén!

Sveriges folk har inte haft nog svårt, verkar det som.
Vi svenskar är ett bortskämt folk, helt enkelt. Vår välfärd är inget som bara uppstått av sig själv. Vårt lands välfärd grundar sig på dåtidens socialdemokraters kamp för rättvisa för de som byggde landet. Nutidens socialdemokrater har inte upplevt den tiden. Därav sakernas tillstånd.
Vi lever i en demokrati, men hur många vet egentligen vad det innebär att leva i en demokrati?

I nuläget:
Är det att få göra som man vill i alla situationer, att få säga vad man vill oavsett om det är kränkande, att utan eftertanke göra livet surt för de som inte inte har samma åsikt som en själv, eller?
Att som förälder lägga sig i sitt barns grundskoleutbildning för att det är deras mokratiska rätt, inte att tänka på sin ungens bästa.

Det där med rättigheter och skyldigheter är nog inte riktigt klart för vissa...

Nu har jag planterat och grejat, ingen jogg har hunnits med men jag är ändå nöjd med livet.
Hoppas ni också är nöjda med livet trots lite motgångar...

Cyberkramar från mig till er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar