Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 22 februari 2014

Med frostad överläpp....

"Rengör ytan noggrant. Skaka burken väl före användning. Burken bör hålla en temp. av ca +20 C. Vid behov VRID FRÄMRE(gula)DELEN AV MUNSTYCKET FÖR ATT KUNNA APPLICERA LODRÄTA SKIKT."



Kände mig inte som den skarpaste kniven i lådan efter att ha sprutat hela överläppen och glasögonen full av frostfärg då jag försökte vrida den gula lilla manicken lodrätt....
Att pyssla har sina otrevliga överraskningar och min överläpp kändes väldigt....kompakt, trots tvätt med den GRÖNA sidan på kökssvampen(ja, jag tog en ny!) och en oerhört stor mängd tvål.

Men skam den som deppar ihop för en stel överläpp. Mitt pyssel blev till slut precis som jag ville ha det.
Efter att först brottats med en storstädning och inköp av nödvändiga lördagsgnagisar till vovvarna, så var det dags för mig att få mina lustar tillfredsställda. Pysselrummet hägrade....
Har hela tiden huvudet fullt av idéer om vad jag kan "återvinna". Idag var det två kaffeburkar. En för hela bönor och en för färdigmalt. Jag har haft dessa burkar i huvudet under en tid, men inte riktigt fått kläm på hur de skall se ut.
Fula plåtburkar finns det gott om och jag hade precis lagom många kvar, dvs två. Sprutlackade dem vita. Men se vita skall de inte vara i färdigt skick. Men för att få bort den illröda färgen och texten "Ryvita" så behövdes det rejält massa lager av vitt för att grundas. Har tänkt göra decoupage på dem sen, men hur det skall se ut har jag inte bestämt än. Nåt måste jag ju ha att grunna på....

Men att sprutmåla två burkar tar ju ingen lång stund så jag kollade skåpen och TADA! Det fanns ju fortfarande fyra fula IKEA- vinglas kvar!!
Det var då den frostade överläppen kom till....
Men sen förstår ni, kära vänner, har det skapats i huset! Jag är fantastiskt nöjd just nu.

Tyckte de verkade....tama, liksom...så jag....

...blaskade på med lite silverfärg för att få
rätta Picassostuket. Så där ja, nu blev det bättre!

Efter ett antal tabbar som jag lärt mig mycket av, så har jag nu fyra vinglas som IKEA skulle vara gröna av avund för. Skrytsamt, jag vet, men varför behöll de inte Ernst? Han kan säkert lyckas göra vinglas av rundstavar och betong....
Men ett gott råd till er som gillar att pyssla; Använd INTE gaffatejp för avgränsningar! Det gjorde jag och jäklar så svårt det var att få bort kladdet som blir då man river bort tejpen! Till slut tog jag den gröna sidan på kökssvampen(ja, just den, så himla användbar till både överläpp och glas). Det funkade perfekt! Och frostingen satt som berg.
Bara ett problem...
Det såg för perfekt ut....
Så jag fick fatt på en burk silverfärg och kladdade på....
Och se där, nu så...
Helt operfekt, precis som jag vill ha det!

Ni som är lite uppdaterade med mitt och Gubbens liv vet kanske att han just nu vallar skidor för brinnande livet upp i....hm...ja där de startar Öppet spår. Som ni vet så är jag ingen vintermänniska, så sådana saker som skidtävlingar är för mig grekiska. Även om Gubben säger hundra gånger var han skall vara så går det rakt igenom mitt huvud.
Han har det inte lätt, min Gubbe.
Fast å andra sidan har inte jag det så himla lätt med honom heller. Om man tänker på hur många gånger han har tappat bort saker, som jag har funnit på de mest otroliga ställen. Fast nyckeln till Våxnäshallen har jag inte funnit än....efter 5 års letande.
Vi är som gjorda för varann, helt enkelt!

Oj, nu höll jag på att glömma! Jag har ju även pysslat ihop min middag idag! Och den här gången har jag ett recept! Näää, vad sa jag nu? Det var ju inte helt sant....den här gången heller.
Men jag har i alla fall mått på ingredienserna....nästan alla i alla fall...
Ni vet väl vad som står på menyn då jag är gräsänka? Vad sa ni? Jag hör inte?
Jo, nu hör jag, spenat och fetaostpaj!!!Just det!
Jag gjorde en utan gluten(kolla Tina!)och den blev gôrbra, enligt mig, alltså.
Så här gjorde jag:
Jag tog:
1 dl sojamjöl
1 dl majsmjöl
1 dl sesamfrön
50-75 g smör & rapsoljemargarin
salt
Körde i matberedaren
Fyllning:
Spenat, en halv påse fryst
Ett paket feta
Svarta oliver
Ca 2 dl turkisk yoghurt blandat med 2 ägg
En massa kryddor efter smak...
Jag tog:
En pressad lime
Flingsalt med limesmak
Fyra sorters peppar, en massa varv med kvarnen...
In i ugnen i 225 grader tills pajen är lagom brun.På slutet varmluftsfunktionen
TADA!!!

En smidig liten degklump



Se där, brun och fin!

Nu börjar kvällen bli sen, men för min del, som INTE är Mellointresserad så fortsätter kvällen med lite fortsatt pyssel, ja inte så dramatiskt som att riskera färgchock på nån kroppsdel, utan mer ett stillsamt avslutande på en stickning samtidigt som David Bowie ljuder i CD-spelaren. Ja, jag vet, det är urmodigt med CD, men jag och Spotify är inte riktigt synkade...än.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar