Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 24 maj 2014

Ditt och datt

Här ligger Lummi och Vaski och gnager
 Nu är jag tillbaka på bloggen igen! Dessutom med 10 helt normala fingrar. Det tog några dar innan mitt ringfinger såg normalt ut igen. Men nu sitter vigselringen på sin plats.

Igår var jag riktigt sliten då jag kom hem från jobb och  inköpsrunda Grande.
Så jag gav vovvarna varsin gnagis, mig själv ett glas vitt och satte mig i godan ro på soldäcket på baksidan.
Godan ro....Tjena!

Grannens 6-månaders lillkille grät oavbrutet, hans 6-åriga syrra likaså, de två större tonårssyskonen hoppade studsmatta och tjöt av skratt!
Lummi började boffa av allt väsen, vilket drog igång Vaski, som tyckte att det var på sin plats att stötta sin syrra. Klinga var den enda som betraktade hela cirkusen med upphöjt lugn...

Då Gubben kom hem, sa jag; Du, jag tror vi bor på fel ställe...
och här ligger Klinga...
För man kan ju inte gå till sin granne och be dem säga åt barnen att leka lite tystare och inte grina så himla mycket....
Suck....generationskrock.
Sen var det läggdags för de små och då sänkte sig lugnet över våra altan.
Allting ordnar sig. Även för två gamlingar som Tant och Farbror Ahlborg.







Mattes fredagssmys
 Vi fortsätter att träna hundarna i att inte reagera på alla ljud runtomkring. För som djurägare har man ögonen på sig. Lummi har ju svårt  med alla ljud, hon vill tala om för oss hela tiden att NU KOMMER DET NÅN!
Hennes skall är ju inte av denna världen heller. Igår råkade hon skälla till, då jag skulle rätta till hennes sele, stod med örat precis in till hennes nos.....Gissa om jag blev lomhörd en lång stund efteråt?
Det är inte lätt för henne att vänja sig av med nåt som ligger i hundens beteende mer eller mindre. Och hon har mer...
Husse tränar lydnad med voffs

Träna ja. Jag har konstant träningsvärk nu för tiden.
Så fort jag provar nåt kul pass, så får jag dödens ont i kroppen!
Provade ett nytt pass i veckan, Deep flow, hette det, lät ju lagom
avslappnat, tyckte jag. Goa Karin körde passet, och bara det var
ju kul! Jag tog i som bara den så svetten stänkte om mig.
Dagarna efteråt kunde jag knappt sitta....
Detta var i måndags, nu är det lördag och baske mig om jag inte fortfarande har känningar i rumpan och baklåren.


Här är det husse som får äran att borsta
tannsingarna på Lummi. Hon är för skön
då hon sitter utanför toan och gnäller att det
är dags för tandborstning
 Idag är det lite synd om min Gubbe. Han är tidtagaransvarig på en cykeltävling. Och regnet öser ner....
Nåja, det är nog inte så kul för de som cyklar heller, då jag tänker efter...
Han for iväg tidigt i morse och efter en stund så kom värsta åskknallen och så började det ösregna. Jag trodde huset skulle braka ihop!
För mig blir det därför en innedag idag. Men jag klagar inte. Kanske lite pyssel...eller så blir det datorn som vinner...
Eller båda?
Vi får se, dagen är lång.
Men tänk så det grönskar ute! Mina frösådder skriker om att bli omplanterade men jag orkar inte bära hem jordsäcken själv, och ni vet vad Gubben håller på med? Den där cykeltävl.. ja just det.

Chili, tomat och basilikaplantorna....åsså Skrållan
Kan ni tänka er så nöjd jag känner mig just nu.
Min ena orkidé har fått knoppar! 
Och dessutom så har det kommit en blomma på jul/påskkatusen som jag är fostermamma till under tiden vi får vår skola renoverad. 
Den såg mer än halvdöd ut då jag tog hem den.
Kompisen till den kunde jag dock inte hålla vid liv. 
Vila i frid.
Kolla knopparna!!
 Under min inköpsorgie igår blev jag medveten om en positiv utveckling. Priset på de ekologiska grönsakerna och frukten var i det närmaste detsamma som för de besprutade!!
Bra där, handlarna! Nu väntar jag bara på att ALLA gör som ICA i Grums, plockar bort allt kött från länder som har vidrig djurhantering!
Där har Willys lite att jobba med, märkte jag igår....
Köpte därför inget kött utan rotade i frysen hemma och grejade ihop några grillspett av älgkött till Gubben. Älgen som gjorde detta möjligt hade inte åkt en meter djurtransport innan den hamnade på andra sidan Regnbågsbron!

Sen hänger mycket på oss kunder också.
Först och främst, gå och rösta i EU-valet. Och tänk då på detta med djurhållningen och odlandet. Får vi lika djurskyddslagar i alla länder så är mycket vunnet. Likaså att vi slipper gifter i våra grönsaker och spannmål.
Sen har vi ju också de mänskliga rättigheterna...
Det finns hur många anledningar som helst att GÅ OCH RÖSTA!!

Nu hör jag regnet ökar i styrka igen.
Stackars cyklister.....

För ett tag sen upptäckte jag en utlandsregistrerad bil som krypkörde i vårt kvarter. Vet ju att det varnats för utländska markarbetare som på olika sätt ställer till bekymmer för villaägare. Några karlar i reflexvästar gick omkring på uppfarterna på vår gata och rekade.
Döm om min förvåning då flera av våra grannar har engagerat dessa att plattlägga uppfarterna till sina hus!
Eller hur skall man tänka? Är jag fel ute? Är det orättvisa beskyllningar mot ärliga gästarbetare?
Den första uppfarten är ju färdig och det blev jättefint, men hur gör man om det uppstår nåt fel senare? Får man tag på dem i fall nåt måste göras om? Och kan man göra rotavdrag då firman inte är svensk? Eller är det svartjobb?
Känner mig väldigt kluven...
Min inhysing "överlevaren!
Endast 19.90 kg!!!

Detta är mitt överlevnadskit! Skulle kunna
 leva på endast aubergine, tomat, citron, olja,
vinäger, kryddor och avocado.


2 kommentarer:

  1. tror jag skulle kunna överleva på samma överlevnadskit som du kära Anja ...
    mumsigt värre ä dä .......Lyckat till med hus spaningen nu också //Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott? Särskilt aubergine som jag använder till i stort sett allt. Grillad och sen lagd på pizza är en höjdare...fast absolut godast är den utan pizzan ;) Har köpt två aubergineplantor idag...Hann inte få förna i jorden i tid så jag fuskar lite.
      Ja, husvisningen ja. Jag är riktigt spänd, för tänk om vi är de som köper det(om det inte blir för dyrt) DÅ kommer det blir mycket i hövve på frua, kan jag lova!
      Kramisar
      Anja

      Radera