Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 22 april 2014

Sommarkänsla

Vilken fantastiskt påskhelg vi  har haft! Mitt favoritväder, solsken och värme, hela helgen. Vi har verkligen tagit tillvara på dagarna. På långfredagen blev det en härlig tur på Sörmon med alla hundarna. Det är inte ofta vi tar med alla, det krävs att vi har tomt i agendan båda två för att det skall funka, tiden räcker liksom inte till, alla gånger.


Frolic
De var helt saliga, ja två av dem i alla fall, den tredje(Klinga) visade verkligen sin "soffliggarsida". Hon gick fot med husse trots att hon hade 15 meter lina! Vi fick tvinga iväg henne på lite äventyr tillsammans med de andra två. Ja, herregud, vilken hund!
Och tänk vilken tur de hade då de fann en frolicstig!! Det är inte varje dag man går på en sån....

Efter en sån härlig tur i det fantastiska vädret for vi hem, tog det riktigt lugnt med varsitt glas rött för att sen laga en lagom stor påskmiddag. Jag och Gubben är inte så traditionella då det gäller storhelgsmiddagar. Vi gör bara det absolut godaste vi vet. Inte en massa "tvångsplock" bara för att det hör till.
Vi invigde grillen med fläskkotlett av en "glad gris" till Gubben och grillad aubergine till mig. Jag har blivit helt stollig i grillad aubergine! Det är sååå himla gott! Till det ugnstekta potatishalvor och morötter.
Och sen, mina damer och herrar, lyckades jag återskapa den gudomliga dragonsåsen som vi blivit bjudna på i vår eminenta skolmatsal under veckan!
Ja, i det närmaste, i alla fall...Jag fick ju gissa mig till innehållet, men Gubben var helt salig då han smakade! Men han hade ju inte smakat den "riktiga", å andra sidan...
Jag tyckte dock att jag fick till den nästan lika bra som ursprunget. Det skall bli spännande att fråga om receptet, efteråt...
Den blev så god att Gubben beställde den goda såsen även på påskdagen. Då fick den samsas med en älgryggbiff och potatisgratäng gjord på 40%-ig grädde. Jajamen, här kommer det ALDRIG 36%-ig grädde över tröskeln. Den är ju giftig, den rackar´n!

På kvällen bänkade vi oss för att se Let´s Dance. Såg inte ens alla paren innan vi somnade.
Vaknade dock till världens bästa film, Forrest Gump!!! Helt fantastisk! jag kan se den hur många gånger som helst och den blir bara bättre.

På påskaftonen tog jag mig för med den förhatliga uppgiften att rensa rabatten på framsidan. Dessutom rensa bort ogräs mellan betongplattorna. Det är inte gjort i en grisblink!
Köpte förra året ett bra verktyg till detta dödstråkiga arbete, och det underlättade väsentligt. Ett sorts vertikaljärn med skaft så man kan ta i med hela kroppen. Och det fick jag verkligen göra!
T o m Gubben blev intresserad och kom ut för hjälpte till en sväng. Ni vet han och nya(nåja) verktyg....
Skrållan låg och övervakade arbetet på altanen.


Skrållan vakar över arbetet
På kvällen, efter middag och efterkommande paltkoma var det mys vid tv-n som gällde. De visades en konsert till Beatles ära, som jag längtat efter att se. Såg tre låtar. Somnade.
Gubben höll dock ut och såg hela.
Hans recension var: Det var gôrbra! Särskilt då Paul McCartney var med, såg du inte det? Jag frågade ju om du sov och du sa nej....Hmmm.
Detta är för trist, kan jag tycka. Att somna så snart man vill koppla av, alltså.
 Framför allt så är det inte jättekul om den ena är vaken och den andra knoppat in. Man vill ju liksom umgås fast man ser på TV, kommentera osv. Men precis som kvällen före kvicknade jag till mitt i en annan bra film dock ingen jag sett förut...tror jag. Kanske jag sett halva, innan jag somnat...

Den hette i alla fall Ransom och var riktigt spännande. Faktiskt så spännande att vi hetsåt upp allt påskgodis som blivit kvar eftersom påskkärringarna lyst med sin frånvaro. Gissa illamåendet efteråt?!?! Under natten?!?! Och även morgonen därpå!!! Och det var inte ens gott godis....
Vissa saker straffar sig och det gjorde det såklart för oss båda två.
Eftersom vi...
Dagen därpå skulle ut och köra MTB(Gubben) och köra ett intervallspinningpass(jag). Tjena!
Magen mådde INTE bra under första halvan av passet men sen lossnade det och det attans godiset var borta. Så himla skönt och dessutom var passet så himla bra.
Alla nöjda!

Av bara farten började jag sommarpynta i trädgården. Äntligen fick jag plocka ut "Flickan", Jag har längtat så! Hon är så himla fin att det var svårt att placera henne. Hon måste göra sig själv rättvisa. Tror jag fick till det, men hon är ju flyttbar om jag ångrar mig....

Sötingen med fjärilen i hand!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar