Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 14 september 2012

Gräsänkehelg

Då var sista arbetsdagen gjord för den här veckan. Efter nattens oväder blev sömnen lite störd, milt sagt. Det stormade så jag trodde taket skulle lyfta! Men trots detta gick det bra att gå upp i morse. Konstig det där med trötthet. Ibland kan man vara in till döden trött fast man lagt sig tidigt och sovit hela natten. Så har man en riktig tråknatt med ideliga sömnavbrott men ändå studsar man upp pigg som en lärka. Så var det i morse.
Var riktigt taggad för en uppgift jag tänkt lösa på jobbet idag! Drog igång direkt jag anlänt. Men varför skall saker vara snabba och okomplicerade då de kan vara tvärtemot? Jag är fortfarande inte klar....:(

I vanliga fall då Gubben är på älgjakt brukar det ståhejas här hemma. Huset fylls av partysugna väninnor. Nu bryter jag en tradition och softar hela helgen! Nja, där tog jag i. Jag har tänkt mig en skaparhelg! Skall klura på lite av varje...
Men först skall Vaski få en riktigt ordentlig upplevelse i sta´n. Tjurruset går av stapeln och jag har såklart tänkt kolla! Jag är riktigt nyfiken på hur det kommer att vara i år. På Skutberget var det uttjatat så ett nytt koncept var på tiden. Vaski skall få vara med så får vi se hur han klarar det. Om han flippar ur får han sitta i bilen en stund. Mattes klimp....
Nattens storm har verkligen satt spår i vår trädgård. Då jag kom ut på tomten i eftermiddag låg en stor kruka långt bort från sin plats, jag talar om en kruka med 60 liter jord plus växter! Men sorgligast var ändå att en av våra portaler, den med humlen slingrande över, hade rasat och dessutom gått sönder. Nu finns inte ett spår kvar. Suck...Sen kan man undra vad det var som gnirkade till och från heeeela natten. Jag har fortfarande inte luskat ut vad det var. 

Så här såg det ut innan...

...och såhär efteråt...

Den trasig portalen i väntan på transport till tippen

Här ligger humlen...

Min träning har ju legat i träda under en vecka. Den längsta veckan ever! Går omkring och KÄNNER hela tiden. Är jag ok? Har jag huvudvärk? Är bihålorna täta? Känns det tungt i bröstet? Ja, många är frågorna men få är svaren, om ens några...MEN JAG ÄR SÅ TRÄNINGSSUGEN! 
Man kan ju undra när en människa som tränat hela sitt vuxna liv skall lära sig att man skall bli frisk innan man börjar träna...Och den människan är duktig på att tala om för andra hur viktigt detta är! Tjötatjöta...

I dag har jag myskväll med mig själv och tre av fyra husdjur. Det fjärde har ju husse knyckt med sig till storskogen. Jag köpte lite helgmys till Vaski i form av en tandborste som skall vara bra för tänderna(!) på honom. Jag trodde att den skulle räcka länge, den var rejält stor. Han fick den då jag hämtade honom på dagis och då vi kom hem var det bara en liten bit kvar!
Mitt mys blev en flaska vin. Och döm om min förvåning då jag fann vinet som jag sökt efter hur länge som helst! Jag tänkte köpa en flaska gott, vanligt rödtjut och så ser jag direkt jag kommer innanför dörrarna; Morbergs Collection!! Va!!! På Skoghalls Systembolag!! Där det är stört omöjligt att finna nåt annat än fulöl och de vanligaste vinsorterna runt 60kr. Det är dyrt för många av våra innevånare...Nåja, det är upp till var och en. Jag skall inte var fisförnäm!  Med en flaska rött av collectionen à 99:- är jag nu helt tillfreds med min kväll. Och bara för denna efterlängtade flaska vin lagade jag mig en riktig måltid! Det skulle jag aldrig ha gjort  annars. Det skulle blivit kaffe och en hård brödmacka.

Det goda efterlängtade vinet!

Och maten! Lax med blomkål, purjo, timjan(egenodlad) och tomater(egenodlade)
fetaost, flingsalt, svartpeppar och grädde. Jodå, det gick ner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar