Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

fredag 7 september 2012

Vet varken ut eller in...

Hmmm, jag är fortfarande lite fundersam...Jag och Gubben är ju inte helt på topp, snuvan gör ju sitt men allt kan man inte skylla på det. Så här alltså, kom till hunddagis, som jag har högaktat och verkligen litat på under hela tiden vår gammelvovve varit där, och det är åtskilliga år, men då jag kom dit idag för att hämta Vaski så hänger det en halti i kopplet! VAAA!! Som vanligt tappade jag hakan och kunde inte klargöra min ståndpunkt direkt. Jag svamlade om att Vaski inte tycker om halti...bla bla bla. Saken är den att jag, och även Gubben, är stora motståndare till dylika ting! Såna hjälpmedel använder man bara i träningssyfte! Jag köpte en halti till Vaski då han kom till oss för 5 år sen. För att inte mina värkande händer skulle bli värre skaffade vi en halti. Ganska snart visade det sig att det var förkastligt. Skall man få en hund att gå i koppel måste man få förtroende och kunna avleda, det är A och O. Och det är inga problem för oss. På inrådan av min kloka dotter tog jag kontakt med det lokala hunddagiset för att han skulle få lära sig umgås med många hundar. De bemötte oss på ett jättebra sätt. Jag kände mig lugn och tillfreds. Jag tycker att jag hållit mig uppdaterad med vad som sker, men då jag idag fick veta att Vaski skäller på katter och hundar och de därför provat en halti på honom så...Jag blir så jätteledsen för jag har hela tiden trott att det inte var några problem med honom. Jag är faktiskt fortfarande chockad!! Är det nåt som jag avskyr så är det genvägar för oss människor! Jag har jobbat så oerhört mycket med Vaskis vardagslydnad att jag inte förstår hur han kan ha trillat tillbaka i såna beteenden. Och då jag berättade för min Gubbe så sa han: Nä, nån haltis kall inte Vaski ha! Jag vet varken ut eller in....Men Vaski skall INTE ha nån halti, det är nåt som är säkert!!

2 kommentarer:

  1. Har aldrig provat Halti men såg härom sistens en hund med en käck sele med ringen fäst fram vid bröstdelen på selen. Om hunden drar går den "i cirkel", också fusk men kanske något att pröva i värsta fall? Håller med om att detta fixar man med envishet och ett vanligt koppel men de går väl ut med 3 i varje hand kanske? Krya på er nu och hoppas du är pigg och hälsar på oss på torsdag. Det blir livat värre....ska vara vapvakt åt Dino tror jag

    SvaraRadera
  2. Detta var en vanlig halti som man sätter i kopplet. Som sagt hade vi en sån till Vaski då han kom till oss. Då drog han ju nåt otroligt och jag fick så ont i händerna av det. Men han drog lika friskt ändå fast med huvudet på sned och märken efter haltin på nosen och under ögat. Jag har ju hela tiden trott att de kunde avleda honom. Som du säger så har de ju många hundar att hålla reda på under promenaden men då är det ju ännu viktigare att de kan avleda. Tjejerna är ju verkligen jättebra och duktiga med hundarna så därför blev jag oerhört överraskad av att de tar till såna metoder och att den inte frågade mig först.

    SvaraRadera