Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 13 september 2012

Ny säng till husse och matte...eller alla djuren?

Hur fort kan en vecka gå egentligen? Jag är fortfarande på onsdag, jag...Beror kanske på att jag var sjuk och hemma från jobbet i måndags. Nån träning har inte varit att tänka på eftersom jag fortfarande är snorig och förkyld. Istället har jag fått mycket annat gjort. Tillbringat mycket tid i syrummet, till exempel. Då jag kollade mina tyger fann jag en stor bit av samma tyg som jag har gjort sovrumsgardiner. Tillräckligt stor att göra en hundbädd. På Idea i Skåre köpte jag stoppningen, en bit skumplast som de skar till medan jag väntade. Och medan jag väntade kollade jag runt i affären och blev hejdlöst inspirerad! De hade hur mycket kul tyger och detaljer till heminredningspyssel som helst! Med hela huvudet fullt av ideér for jag hem och började med bädden. Insåg att jag kommit ihåg fel mått...men skit samma, det diffade med cirka 5cm på kortsidan. Det får jag leva med. Dessutom ligger inte Vaski på den ändå...om jag inte tvingar honom. Han är ytterst skeptisk till allt vad hunddynor heter. Men nu har jag hört att stora hundar kan få ledproblem om de ligger på hårda golvet jämt och ständigt så därför ger jag mig inte denna gång. Å andra sidan är ju vår säng mjuk och go, och även TV-soffan! 
På tal om säng. Gubben och jag har under en lång tid sovit oroligt. Vaknat ideligen. Tidningsbudet med backtutan har ju gjort sitt till men även på helgen då han inte kommer har vi sovit knackigt. I tisdags natt vaknade Gubben vid 1-tiden och hade ont i hela kroppen. Han gick ner till TV-rummet och lade sig i soffan. Somnade och sov som en sten hela natten! På morgonen konstaterade han; Vi behöver en ny säng!
På förmiddagen ringde han mig på jobbet och förkunnade; Jag har funnit en bra säng, kommer du in efter jobbet och provligger? Sagt och gjort. Efter jobbet for jag till Sonnelids, provlåg madrasser och kuddar, det fanns ju hur många kuddar som helst men den andra jag provade var perfekt! Medium madrasser och kuddar tog ca 5 minuter att bestämma, sen var det klart. Tre veckors leverans var dock lite surt men ändå överkomligt. Och priset var skrattretande lågt! Gubben har ju värsta rabatten plus att han förhandlade ner det ytterligare med fabriken. Sen får vi hoppas att matte och husse får lite plats att ligga på då alla djuren lagt sig tillrätta...
Alla djuren ja. Ett av djuren är Skrållan. Hon är numera välkänd i våra kretsar som "hon som kissat vid dörren". Ett problem som vi kämpat med under ca 8 mån. Efter medicin och feronomer så har hon åter blivit goseSkrållan, den pratglada fröken kissekatt vi har varit vana vid. Tills idag. Då jag kom hem hade hon kissat vid dörren!!! Och Syrran jagade henne för glatta livet genom hela huset! Skit också. Ridån hotade gå ned för mig men så repade jag mod, satt mig vid datorn och beställde en ny flaska saneringsmedel! Stackars Skrållan, hon kan inte försvara sig mot det röda yrvädret och då protesterar hon med att kissa fel. Nu sanerar vi en gång till och så får vi snabba oss att lägga klinker och vattentät fog. Sen får vi stänga in henne på kontoret då vi jobbar så hon får vara ifred för Syrran. Det bästa hade ju såklart varit om Skrållan fått vara på övervåningen och Syrran nere, men Skrållan hoppar eller klättrar över gallergrinden hur lätt som helst men sen kommer hon inte upp igen. Hon vet tyvärr inte sitt eget bästa. Så då får vi göra det åt henne...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar