Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 29 juni 2013

Välsignade lördag


Lördag eftermiddag....mmmm. Har bänkat mig på altanen med min favviscider, en tidning, nagelkitet och Syrran-the cat, som övervakar hela kalaset. Vädret är lite vanskligt så jag håller mig under tak, i alla fall ett tag till. Solen bryter igenom molnen ibland och då rycker det lite i "ogräsrensargenen" men än så länge har jag hållit mig kvar här i stolen. Om en timme kommer mina svärisar på besök. Min Gubbe har ju fyllt år i veckan så idag blir det grattisar. Kanske kommer också Anna med familj, vi får se...

Men än så länge kan jag sitta här och bara njuta av att sitta i lugn och ro....Nja, nu kom granntjejen ut, 4 år och väldigt bestämd till kynnet. Det kan när som helst explodera och hon tjuter som en siren. Än är det lugnt....

Föll för ett lockbete tidigare i veckan. Attans också!! Men jag var bara tvungen att köpa tidningen som gav tips om bästa LCHF-vinet! Som migränmänniska, har jag i första hand letat efter viner som inte ger värsta migränattacken. Kommer inte ihåg vad ämnet heter som vinet skall ha lite av, men skit samma för nu kommer migränattackerna mer sällan. Under några år hade jag så täta attacker att jag genomgick en utredning. Jag hade så jäkla ont och blev halvsidesförlamad i ansiktet, dreglade och tårarna rann ur höger öga, utan att jag grät, alltså! Inte klokt! Jag trodde helt säkert att jag var på väg att få en stroke varje gång attacken kom. 
Men som tur var så var det "bara" migränen som ändrat karaktär. Fick gôrstark medicin som skulle sprutas i näsan då attacken startade. Det gick några år men så fick jag biverkningar. Riktigt otäcka sådana. Jag satt maten i näsan... Låter inte klokt, men så var det. På nåt vis tog maten fel väg. 
Man kan tycka att det bara är att sluta dricka vin, men nu är det så att jag tycker nåt alldeles otroligt mycket om vin, tycker att ett glas vin, eller två, till god mat hör till livets höjdpunkter. Måste jag offra det bara för en jäkla huvudvärk? Fick då tips om vilka viner som var bättre för såna som mig. Sen har jag blivit en riktig vinkännare på alkoholfria viner. Finns jättemånga bra! 
Men i alla fall, nu är det kolhydraterna det gäller. Jag är ju ingen hängiven LCHF.are men gillar ändå tänket att man skall dra ner på kolhydrater. Är mer inställd på GI om man nu skall tycka att "metoder" är nåt att följa. Men nu föll jag för denna tidningen. Har fortfarande inte hunnit läst den, fast jag köpte den i torsdags, men den som väntar på nåt....väntar aldrig för länge.  


Syrran vakar över altanen



Men först lite fåfänga. Skall fixa naglarna. Efter en veckas pack och packupp så är naglarna en sorglig syn. Blir nog knallrött...kanske. Är inte så väldigt fåfäng annars.Den perioden hade jag i unga år. Nu är jag för lat för makeup och blingbling. Men naglarna kan få lite färg, tycker jag. 


Lite flärd på handsingarna




Nu kom regnet. Tittar ut över trädgården och bara njuter. Lite regn(eller mycket...) gör ju bara att växterna mår bra...fast nån måtta får det vara. Syrran ligger på sin favoritdyna och gottar sig, den godingen! 




Så var det sol, sen var det regn...och så var det sol igen...regn...sen lite sol, men nu regnar det


Gubben har fått täta info om sin cykelkompis som blev påkörd förra helgen. Glädjande nyheter idag!
Efter att under veckan vaknat upp korta stunder men inte haft "vaken blick" så har han nu vaknat och fått se Tour de France, och se, det fick igång honom! I morgon skall Gubben och 3 andra klubbkompisar fara och hälsa på honom. De tar också med frugans cykel så hon kan ta sig till sjukhuset lite smidigare. Hennes boende ligger 3 km från sjukhuset. Så gôtt att han vaknat och kan se vilka goa kompisar han har! Fast jag kan tycka att det var onödigt att han skulle skadas så svårt för att få reda på vilka härliga kompisar han har...Nästa vecka skall de rensa hans tomt från virke efter att han rivit altanen precis innan han stack ut på den ödesdigra cykelturen. 


Hoppas, hoppas på värme, hälsar Vaski.
 I förmiddags tog Gubben och jag ett tag med våra grästrimmer, jag med min batteridrivna och han med sin rackabajsartrimmer på bensin. Min är ju lite klen och batterieffekten håller inte så länge så då var Gubben tvungen att styra upp nere vid staketet där gräset var tjockt och långt. Under tiden jag trimmade runt rabatterna så upptäckte jag hela tiden nya saker! Tänk så fort allt händer under sommaren. Man hinner ju inte med då man jobbar. Så synd då detta är min bästa tid, trots många regnskurar.
Och på altanen växer det så det knakar! Vaskis och mattes tomatplantor blommar. Hoppas att det blir varmt nu så det hinner bli många tomater till oss! Mattes pöjk stoppar då och då nosen i plantorna för att kolla.

Snart så slår de ut snyggingarna, vita och rosa!


Inga blommor än, men framför allt inga larver!
Kan inte se mig mätt på den här!

Min morsdagspion, så jäkla maffig! Jag älskar den!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar