Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

lördag 4 januari 2014

Tomtesemester

Så himla konstigt det känns att julen är slut och det är +6 grader ute. Men det gör ju också att det inte är så jobbigt att plocka bort alla julsaker. 
Normalt skall det ju vara snö och kallt vid den här tiden. Vinterväder, kallas det väl, har jag för mig....
Nåja, i går tog vi bort alla tomtar, julgranen, julstjärnor och ljusstakar. Dammsög och skurade, torkade och putsade. Gôtt! 
Och sen gjorde vi hemgjord pizza. Det sista(nästan) av Gubbens julskinka gick åt. Och tänk att jag gjorde degen efter recept! 
Det kommer här:
3 dl vetemjöl
3,25 dl vetemjöl special(hm, här fuskade jag, erkänner att jag tog vanligt vetemjöl, alltihop)
1 tsk socker
1 tsk torrjäst(tog hela påsen, 50 g, varför ta en tsk? Löjligt juh, när skall man använda den lilla resten?)
1 tsk salt
1.5 msk olivolja
2.25 dl varmt vatten
Häll allt torrt i matberedaren, värm vattnet till typ liiiite mer än fingervarmt, häll i oljan och
kör i ca -5 minuter. 
Låt jäsa 3 timmar (ha ha ha!) Så länge orkar INGEN vänta, inte jag heller så därför blev det typ...1 timme. Det funkade jättebra(antagligen tack vare hela påsen torrjäst)
Degen skall räcka till 3 pizzabottnar. Skit heller, det räckte lagom till två. 


I min ärvda hushållsassistent blir degen
gôrbra! 
Så häver man på det man tycker om:
Typ: 
julskinkerester(inte jag, blä)
färska champinjoner
färsk paprika
gorgonzola(guuuud va gôtt! Tyckte jag, alltså, inte Gubben som hatar gorgonzola, ädelost, brie...you name it)
eller vad man tycker om
Oj, jag glömde det viktigaste!
Bakstenen skall läggas in i kall ugn och värmas upp till 250 grader.
Om man inte har baksten så kan man sätta på varmluftsugnen...men jag lovar, en baksten är aldrig fel!
Då behöver man också en bakspade, den är jätteviktig, men finns på nätet för den lilla pengen 149:-.
Bakstenen är dock inte så billig. Men köp en för guds skull, den är värd sitt pris. 

Nu skall jag inte briljera, bakstenen är en födelsedagspresent från våra goa ungar så jag har inte lagt en krona på den. Har heller inte önskat en, eftersom jag inte ens visste den fanns, då jag fick den. Den verkar kosta runt en 500 hundring om jag ser mig omkring, så det är inte kanske inte nåt som man köper sådär i brådrasket. Man kan också lägga den på grillen och få en otrolig smakupplevelse. 
Nu, då jag äntligen har fått tag på en bakspade, är den helt gudomlig att göra bröd på!!

Idag har jag bytt gardiner på övervåningen. Julen är därmed förbi, helt och hållet. 
Grejat så in i norden. Igår köpte jag ännu en himla bra låda på Rusta(gud så bra de blivit!) som jag skall ha mina sygrejer i. Sen tidigare har jag ju köpt en sån låda för mina pysselgrejer. 

Här ligger grunden till mitt pyssel under helgen


Våra tomtar har fått gå i vila inför nästa års entré. De bor ju i vår trappskrubb. Mycket bra har min Gubbe gjort under årens lopp, men trappskrubben, den är helt enormt bra!

Kartongerna är fyllda och är på väg till skrubben

Nu är vi hemma! Sov gott så ses vi i slutet av året.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar