Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 22 september 2013

Klädfunderingar

Igår bestämde jag att det var höst. Alla sommarblommor mötte sitt öde i komposten, pellisarna fick tillfälligt boende på inglasade altanen innan de hamnar i "vinterrummet" på övervåningen. Men än så länge är det så varmt och skönt i kuvösen att de får fortsätta glädja oss med sin blomning ett tag till.
Tog en massa bilder som jag hade tänkt att lägga in här. Men se det gick åt skogen då Bluetoothen verkar ha försvunnit ur datorn. Eller ja, inställningen, alltså...eller genvägen, eller vad det kallas...Skit samma, det går inte att lägga in bilder i alla fall.

Det känns faktiskt ganska vilsamt då man har gjort klart allt detta inför hösten och vintern. Man kan luta sig tillbaka och bara njuta av en skön brasa i kaminen de kulna höstkvällarna. Möjligtvis kan man planera för nya projekt inför nästa säsong...och sen förkasta dem, om man så vill.

Det jag nu går omkring och funderar på är vad som är den ultimata vinterklädseln. Varmt, snyggt, regntätt, praktiskt och överkomligt i pris. Helkroppsallvädersstövlar? Nä, det föll på snyggheten. Scooteroverall? Samma där. Det värsta som finns är då regnet står som spön i backen och man skall gå ut med hundarna. Då vill jag ha nåt praktiskt, varmt, regnsäkert och framför allt snabbt att få på mig. Inget krångel får förekomma då voffs är nödiga! Köpte en regncape för nåt år sen. Trodde det var det ultimata plagget. Pyttsan heller! Först och främst prasslade det så Klinga blev livrädd. Hon gick längst ut i kopplet och vägrade komma i närheten av mig. Dessutom smetade capen fast runt benen på mig och inte tusan fick jag ordning på var jag hade bajspåsarna, godiset, kopplet, nycklarna...Allt detta hade jag ju i jackan under, och då var jag ju tvungen att dra ut händerna ur capehålen för att sen ha ett h-vete att finna dem igen
Regnjacka är värdelös om man inte har regnbyxor också. Och det tar alldeles för lång tid att ta på sig. Regnkappa då? Funderar på det. Min hundförarjacka är ju väldans bra men inte helt vattentät. Och dessutom lårkort, vilket gör att man blir plaskvåt på byxorna. Sen har vi det där med skodon. Köpte ett par gummistövlar förra våren. De höll ett halvår, sen sprack gummit, eller rättare sagt plasten. Det var med andra ord fuskgummisar. Återstår att komma på om jag skall köpa långskaftade eller kortskaftade, kängor eller stövlar, varmfodrat eller inte...
Sen kommer vi till vantarna. Det är ett sorgligt kapitel. Jag fryser ständigt om händerna på vintern. Har köpt så många vantar under årens lopp och alla har de haft det gemensamt att de inte värmt mina händer. Dessutom skall de vara smidiga så jag får upp bajspåsarna utan att behöva ta av mig vanten. Har funderat på såna där som jägarna har. De har små nabbar på fingertopparna. Men är de varma nog?
Under tiden som jag funderar över detta passar jag då och då på att köpa mig nåt snyggt plagg att vara fin i, så långt från praktiskt som man kan komma. Gôtt för själen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar