Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 17 september 2013

Magvärk och datorfix

Ni tror väl inte att jag har lagt ner bloggen, väl? Ingen fara, men däremot så har jag varit riktigt sjuk sen i lördags natt. Så kan det gå då man inte tänker sig för! Poppade popcorn i micron, brände första påsen(ett tecken?) och fann då att det återstod en påse. Attans! Hade totalt glömt bort att poppisar är döden för min mage. Även Gubbens faktiskt, men han hade somnat innan jag hade gjort klart popcornscirkusen i köket. SÅ jag smällde i mig en HEL påse...

Vaknade på natten med en ihållande pulserande smärta i magen. Illamåendet gick i vågor. Gubben skulle iväg på tävlingsäventyr vid 06.00 och for iväg så jag kunde i lugn och ro snurra runt i sängen...Till slut gick det inte längre. Visste knappt om jag skulle gå, stå, sitta eller ligga. Hade mardrömsvärkar i magen, som om jag svalt en stor sten. Och som i ett trollslag kom det över mig; Det är ju poppisarnas fel! Jag tål ju inte poppisar. På senare år har jag fått samma reaktion, och Gubben också, då vi ätit micropop. Därför har jag sällan köpt dem. Men så glömmer man ibland....

Hela söndagen låg jag i soffan och jämrade mig ibland, faktiskt. Hade som tur var tagit med en rykande färsk bok hem på fredagen, Jan Guillous tredje bok i serien om Brobyggarna. Mellan svart och rött, heter den nyaste. Mycket bra, hittills, och då har jag nästan läst ut hela boken. Den andra, Dandy, var dock en stor besvikelse för mig eftersom jag tyckte den första var så fantastiskt bra. Nåväl, jag läste och sov, läste och sov hela söndagen. Sov hela natten, trots detta och gick till jobbet på måndagen. Med ont i magen, inte så som dagen före men ändå så jag inte kunde äta mer än lite filmjölk. Idag har det varit bättre, men ännu varnar magen. Vågar inte äta för fiberrikt för då ligger jag igen, det är jag säker på.

Nån träning har det av kända skäl inte blivit på flera da´r. Nu är jag riktigt sugen på att gå på Lift mix intervall i morgon. Ni vet det där grispasset som jag och Gubben älskar! Man tar i så man nästan spyr, och sen tar man i lite till...ja, jädrar! Och samtidigt tycker man det är KUL. Fatta!?! 

Och idag var jag 4 personer på jobbet. Mig själv(vilken tur!), två elevstödjare och min nytillsatta hjälpbibliotekarie och fritidsledare. Hon arbetsprövar än så länge och jag hoppas jag får behålla henne. Hon har dock en mängd kroppsliga problem som måste tas hänsyn till. Idag tex var hon sjuk och även i morgon. En elevstödjare var på utbildning och vabbade resten av dagen, den andre är på utlandssemester, alltså fick jag hoppa in som alla tre, fyra med mig själv, för alla mina uppgifter behövde ju också göras...

Jag sparkade igång dagen extra tidigt då jag insåg faktum. Försökte dela på mig åt alla håll, tills jag insåg; Skit i det! Du kan bara vara EN person. Och tänk, allt eftersom har dagen faktiskt blivit bättre och bättre! Inte alls så stressig som jag i början bävade för. Och som grädde på moset hann jag med att sätta mig i mitt försummade bibliotek och få igång datorn. Den dator som det inte gått att få igång biblioteksprogrammet i var nu mycket villigare att loggas in på! Voìla!! Jag kunde registrera böcker som legat och väntat och nyss såg jag på mailen att mina senast beställda böcker är skickade idag. Kan ni förstå vilken positiv vändning allt kan ta ibland? 

Nu skall jag nog bara softa framför Djurakuten på 3:an. Det är ett av få program som jag tittar på. Lagom avslappnande men också intressant, och som den djurvän jag är så älskar jag de lyckliga sluten. Ett program till som jag inte vill missa är Halvbrodern på svt 1 på måndagar. En fantastisk släktsaga som bygger på romanen med samma namn av den norske författaren Lars Saabye Christensen. Om ni inte sett början av den, igår visades del 4, så se den på svtplay. Rekommenderas starkt!
Nu Djurakuten!
Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar