Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 12 juli 2012

Anja, målaren...

Gud, så skönt med lite svalare väder...Ja, jag vet, jag är inte klok! Men i natt har jag sovit hela natten utan avbrott förutom av tidningsbilen då. Fast i morse hade han fått kläm på att köra FRAMÅT så det pep endast nån sekund, ändå ett stort steg framåt. Jag gick upp då Gubben var på väg till jobbet. Var helt utsövd och dessutom sugen på att börja måla hallen! Tog taket först, såklart. Jag var osäker på om jag skulle få till det, har ju svårt med att orka trycka uppåt. Min jäkla kropp säger nej men huvudet säger ja, men idag var de båda överens... Hallen är så liten och takskivorna ligger på tvären så jag kunde vila ofta. Det blev riktigt bra, faktiskt...även mina fötter och håret fick sig en uppfräschning av vitt! Sen var det väggarnas tur.


Färdigmålat




 De skall vara beige, fräckt va? Vi köpte extra mycket färg då vi gjorde v-rummet med tanke på hallen eftersom planlösningen är en mardröm i detta hus. Öppnare planlösning får man leta efter! Men nu skall det stämma ihop, baske mig. Fondtapeten köpte vi då vi gjorde köket. Vi blev så kära i kökstapeten att vi köpte en annan färgvariant på samma mönster! I kisshörnet har nu husse lagat väggen och spacklat det sista. Sen blir det tapet. Klinker vid dörren blir sist. Jag skall också måla lister. Det behövs ju jättemycket list så därför köper vi furalist och så målar jag dem vita, färg finns kvar sen jag målade trappan. De som finns nu är av plast och att byta mot nya plastlister är jättedyrt...och fult. Nä, jag blir snål då det gäller sånt där, tid har jag
ju och måla tycker jag om.
Och ute byts blomfloret ut. Nu står min trätunna smockfull av liljor och bara...är fantastiskt vacker!
Och på trädäcket har de röda liljorna slagit ut idag, jamen, de är ju såååå snygga!
Och floxen sen, helt plötsligt i morse hade de slagit ut!

Jag älskar floxen...men inte dess doft...attjooo!!

Slog ut i morse!

Och min storkompis också!


Mitt dåliga samvete då det gäller hundarnas träning och motion tog jag också tag i. Idag var det Vaskis dag. Hade tänkt åka till Karlstads rastgård på norra fältet...men vart finns den? Jag letade och letade men fann bara friidrottarnas kastring. Jag tror inte att de blir glada om en yster finsk lapphund kommer jagandes efter deras diskus! Nä, jag gjorde som vanligt. Åkte till mina förra hemtrakter- Rud. Rudsspåret är ju så helt perfekt! Medan vi gick där så kom nostalgin över mig som ett klubbslag! Här har jag sprungit intervaller tex. Varje krök påminde mig om förr.

Vilken väg skall vi ta, tro? Matte är ju lite skumpig så det får nog bli
den kortare vägen...fast jag skull velat gå lite längre jag...





 Vi fortsatte ner till min sista gård. Åhhh, jag vill tillbaka! Vilka perfekta omgivningar, både skog och nära till centrum. Jag har en dröm, att köpa en bostadssrätt på min förra gård, där finns nämligen några lägenheter med TVÅ altaner. Min Gubbe är osäker om vi kan bo så med våra husdjur, men jag är positiv. Det är ju bara att träna dem. Fast värst är ju att lämna Vaskis dagis som är det bästa i världen! Men det är ju inte dags nu så den dagen den sorgen...Men som sagt, min Gubbe skall övertalas. Men en sån bostadsrätt och kanske ett torp nånstans upp i norra Värmland där Gubben min är så rotad, ja det skulle var nåt.
Men nu har vi snart en snygg hall och det höjer ju värdet på huset...Äsch, jag vantrivs inte på något sätt men jag skulle, innan jag blir för gammal, få bo på Rud igen...i en sån där lägenhet, så snälla Gud(fast jag inte tror på dig, men nu är läge för att motbevisa mig) gör så att min Gubbe är lika sugen på detta som jag!!!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar