Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 10 juli 2012

Skrållan protesterar....och matte svarar med moteld

Att man aldrig kan lära sig hålla mun! Vi hann inte mer än vända ryggen till så hade Skrållan kissat på tröskeln, f-n också! Jag som slipat den och allt...Men nu blev det väl lite för mycket för denna känsliga dam, trots att vi har feliway i kontakten hela tiden. Nu har jag beställt en burk Zylekene till. Sen är citronskivorna på plats vid dörren igen.

Här sitter hon utanför platsen för
brottet...




Vi har så smått börjat kolla vad vi skall ha för möbler i hallen. Hallbyrån har de på Gubbens jobb men sen var det tji. Trähyllor är vi trötta på eftersom de blir slitna galgar och grusiga skor. Jag är ju inte den som sitter och lindar galgar, heller...Nä, nu skall vi ha smide, det är snyggt till ekbyrån som vi skall ha. Det fanns tyvärr inga sådana på Sonnelids så igår var vi till IKEA och där fanns precis det vi ville ha! Vi köpte inget än utan väntar till hallen är färdig. Sen är det nån sitthistoria vi klurar på. Jag skulle vilja ha nån sorts förvaringsmöbel med lock som man sitter på men det har vi inte sett nånstans. Ja ja,det löser sig nog.

Så gött på den svala plattan.


Herregud, så gräset växer! Igår var det dags att klippa igen och då även nysådden. Där hade det också kommit upp både tistlar och brännässlor! På med handskar och rensa. Alla djuren fick också vara ute, det mår de gott av. Lillkatten smyger omkring med linan efter sig, hoppar efter en fjäril, kollar skatungarna i träden eller ligger på stenarna och myser. Hundarna ligger i skuggan och sover för att i nästa stund göra några tokryck och jaga varann. Skrållan ligger helst på en stol i "vuxenkuvösen" men tar ibland en sväng runt ägorna, och ibland är hon borta lagom länge så matte hinner bli orolig...

Här delar de liggplats för ovanlighetens skull, men Skrållan har
ögonen med sig ifall det kommer ett anfall...




Nu har också första dagliljan slagit ut! Åh, så härliga de är! Några stora, dramatiska och rent av fläskiga, och några små och gängliga. Vi har en ganska stor samling nu, och Gubben har en alldeles egen-Black Prince, en gänglig mörkröd senblommande "dagis".


"Torparliljan" är först ut av alla dagliljorna. Nog den vanligaste
men för den skull inte tråkigaste av dem.





Vi har ju en ganska stor samling asiatiska liljor också, men de är lite jobbigare att sköta, inte så tacksamma som dagliljorna. Liljebaggarna är ju ett gissel och har man missat en runda på kvällen så har man ett digert jobb senare. I början tyckte jag det var hemskt att klämma ihjäl dem-de skriker ju faktiskt-men nu skiter jag i det efter att ha sett vad de ställer till med! Annars är jag väldigt fredlig men då det kommer till mördarsniglar och liljebaggar så blir jag mordisk!





Först ut av "asiaterna" var de här! Vet inte vad den heter...
Jag har svårt att komma ihåg alla liljenamn, se!

Efter mycket lite sömn, varmt som f-n i sovrummet och då jag äntligen somnat, tidningsbudet som vid 04-tiden väcker oss med sitt jäkla backpipande, har jag inte haft värst mycket energi. Det blev en rensning i garderoben i alla fall och sen har jag kört ett liftit pass på KMTI. Kul att träffa Åsa igen, det var länge sen. Hennes pass har inte legat på "mina" tider men nu så...Hon har ju också hunnit med att gifta sig och varit på bröllopsresa! På hemvägen hämtade jag dottern för lunch och fika. Pasta med gorgonzolasås och
bulgurbiffar, vår älsklingsmat.
Sen har väven kommit på väggarna. i morgon skall jag måla tak och väggar! Det skall bli så kul då det är färdigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar