Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

söndag 22 juli 2012

Lite ditt och datt...

Ibland sviker minnet rejält. Jag har totalt glömt bort mina föräldrars födelsdagar. Då de varit döda sen många år så märker de ju inte om det står en blomma från mig på graven just den 17 och 19 juli, eller inte, men det känns ändå som ett svek att glömma en sån sak. Det fick bli igår, några dar försent, som jag gjorde en tur till Ruds kyrkogård. Jag passade också på att köpa en liten ros till dotterns kusin som gick bort för drygt ett år sen. Det känns tungt att besöka den graven, så ung, endast 17 år. 
Jag hade Vaski med mig och vi tog en promenad i mina gamla kvarter. Det är inte utan att jag längtar tillbaka, särskilt då man har gjort en rejäl uppryckning av hela Rud. Lummig och grönt, många promenadstråk och så skogen...jag älskade verkligen att springa i skogen då jag bodde på Rud!!! 
Nu menar jag såklart HSB;s bostadsområde, inte KBAB där jag också bott, dit längtar jag INTE, huuvaligen! 
Min gård var ju en liten härlig gård med flera sittplatser, grillplats, litet grönsaksland med vinbärsbuskar intill. Vi hade brännbollsturnering, innebandylag, tipspromenader, tomtedans m.m. På sommaren satt man ute med sin kaffekopp och stickkorg och ungarna lekte i närheten. 
Jag försöker övertyga min Gubbe om att hålla koll efter en bostadsrätt på bottenplan med två altaner som finns på den gården. Attans mysiga och bra då man har djur, som vi. Det är ju inte på nåt sätt bråttom men så gött det skulle vara att slippa allt besvär som blir med ett hus. Och jag som ibland inte kan gå i trappan...Han är inte helt ovillig iallafall...
Inte gå i trappan ja...Körde ett Bodysculpt pass igår. Rosita körde passet. Hon brukar inte ha väldigt konditionskrävande pass utan är istället väldigt pedagogisk och tydlig med alla övningar så man inte skadar sig. Hennes pass är alltid jättebra. Så var också detta men döm om min förvåning när hon hade lagt in värsta konditionsmördarövningar! Jäklar, så trött jag blev! Vi gjorde "grodhopp", trappspring, sidoutfall från brädan-med knäuppdrag....hur många gånger som helst!!! Varvat med värsta styrkeövningarna....Idag har jag mördarträningsvärk. Glöm alla gånger jag sagt att jag haft värsta träningsvärken. Det här är den värsta!
 Gubben var på tävling igår så jag hade hela dagen för mig själv. Satt i solen och läste... försökte läsa, menar jag. Jag fick gå in. Grannarnas minsting fyllde år - 3 år, tror jag, och all världens småttingar var där. Och skrek. Och grät. Av ilska. Och smärta. Föräldrarna? Jag kunde under min lilla stund i solen konstatera att väldigt få skratt klingade under detta kalas. Under tidig kväll övertog så en tonåring födelsedagskalaset några hus bort...Där drack de inte saft...
Boken, ja. Jäklar så bra "Cirkeln" är! Jag kan nästan inte släppa den. Så otroligt bra ungdomsbok! Sen har jag fyra böcker till som väntar på att läsas. Men jag har ju tre veckor semester kvar. 
Jag kommer att vara gräsänka i tre dar så då skall jag passa på att läsa, sy, gräva, teckna, träffa vänner, träna, gå hundpromenader m.m....Gubben skall på träningsläger i Norge. Cykla uppför.....och sen nedför....Det sägs vara snö längst upp också. Kan det bli jävligare? Och dit åker han frivilligt?!? Men så har de också riktigt kul tillsammans då de överlevt dagens strapatser. Jag unnar honom verkligen detta!! 
Dagens strapatser stod Syrran för. Det tog 5 minuter innan hon hade smitit under altanen med selen och linan på. Hon brukar alltid komma fram då man ropar och drar lite i linan men inte idag. Bara ett ynkligt; mjauuuu!Jag hällde vatten på golvet, det brukar hjälpa, men inte nu. Då begrep jag att hon satt fast! Klump i magen på 5 sekunder! Jag såg henne sakta strypas till döds där under och jag kunde inget göra! Husse kom ut, och som hjälten i dramat, bröt han upp en glovplanka och plockade fram en mycket spak Syrran som surrat fast sig flera varv. Dessutom skall jag göra ett bål av hennes sele! Den löser ju inte ut i halsbandet utan man måste KNÄPPA upp det! Har inte tänkt på det förut eftersom det inte varit aktuellt. Det var den enda selen som passade på henne då vi fick henne. De för kattungar var för små och de för vuxna katter var för stora. Den enda jag fick tag på var på ...Biltema, av alla ställen. Nu skall matte köpa en ny för nu är hon vuxen, eller tjock, jag vet inte vilket...
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar