Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

måndag 23 april 2012

De tre härliga årstidernas baksida...

Då man upptäcker att man befinner sig mitt i ett inferno av fotbollar, innebandybollar, bandymål och skrikande ungar, så vet man att den varma årstiden nalkas. Då vårsolens varma strålar får mig att än en gång hoppas och tro på en stund i lugn och ro vid husknuten efter jobbet, grusas det med studsande bollar, studsmattestudsande ungar som flyger och far, tjuter och grinar om vartannat. Föräldrar i klungor med armarna i kors, pratar om världens orättvisor medan ungarna slår näsorna blodiga på studsmattekanten. Ja, härliga vår, som äntligen kommit! Man får passa på att njuta av de knoppande vårlökar och tulpaner som tittar upp vid staketet ty imorgon kanske de redan är ett minne blott, mosade av en hastigt framrusande spoling på jakt efter en fotboll eller för den delen kompis som förtjänar en smäll på käften. Då bollarna studsar in på vår tomt springer de glada i hågen kors och tvärs genom rabatter och häckar och vid tillsägelse ser de totalt oförstående ut. Ja, se den hääärliga våren! Då man så insett att lugnet är ett minne blott och man gett upp sin bok, ställt sin kaffekopp i diskmaskinen och dristar sig till att ta en tur med bilen så kommer nästa problem. Hur backar jag ut utan att meja ner en eller två småglyttar. Det gäller att titta sig över båda axlarna samtidigt som man kollar alla backspeglarna! Man får ju inte begära att de stackars utarbetade föräldrarna skall hålla koll på alla sina ungar. De måste ju få umgås med de andra föräldrarna också. Gärna där de inte ser ungarna. Så de får lite lugn och ro...
Ja, så härligt med vår....
OCH SNART KOMMER MYGGHELVETET OCKSÅ!


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar