Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

onsdag 18 april 2012

"Det luktar mammas bak i hela huset"

Ja, det gör det faktiskt! Fick ett anfall av baklusta idag. På jobbet. Och hemma. Tänker överraska kollegorna med hembakt fikabröd  i morgon på konferensen. I bak(!)huvudet hade jag också en tanke om att försöka dona ihop nåt med bovetemjöl istället för vetemjöl. Har aldrig bakat annat än paj och galetter med bovete. Jag har en kollega som försöker undvika gluten av hälsoskäl och dessutom en försvarlig mängd LCHF-are och GI-are. Sagt och gjort. Nu står de där på bänken, bovetemuffinsen. Från början 8 till antalet, men nu endast 6 st..
Receptet är busenkelt...
Bovetemjöl                         2 dl...och lite till
Bakpulver                           2 tsk...ungefär
Socker av nåt slag               2 dl...kanske lite mer...
Ägg                                    2 eller 3, jag tog 2 ja!
Flytande margarin               1 rejält sprut ner i bunken
Kaffegrädde                       1 lite mindre sprut...
Solrosfrön                           Oj...så många man vill ha...kanske en stor näve...eller mindre
Blanda som en vanlig sockerkakssmet och häll i 8 bamsiga muffinsformar. Om du inte redan har gjort det så sätt ugnen på 225 grader!  
De sjönk ner i mitten istället för att resa sig som alptoppar men jag  kallar det konstnärlig frihet

Fattar inte var de där två muffinsen tog vägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar