Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

onsdag 13 mars 2013

Djurplågare och rättskipare

Idag har jag sån där dag då jag inte får rätsida på mina värderingar. Vad tycker jag egentligen och varför? I morse krånglade min hemdator så jag kunde inte läsa morgontidningen. Jag och Gubben har ju  e-tidning, man sparar mycket papper och dessutom pengar på det sättet. Dessutom behöver vi inte kasta oss över tidningen för att hinna först...som vi gjorde förr. Vi brukar hinna gå igenom Aftonbladet också, men idag sket det sig alltså. Så det fick bli en snabbkoll på AF på jobbet istället. En av nyheterna är att en katt har plågats och skurits sönder och dessutom har förövaren lagt en lapp med en glad gubbe på kattliket! Jag klarar knappt av att tänka tanken att nån kan vara så grym! Så jag skickade den till fb och lämnade en kommentar att man inte skall släppa ut sina katter ensamma om man är rädd om dem för djurplågare kommer alltid att finnas. Sen gick jag in på fb för att kolla om delningen lyckats. Det hade den inte, däremot hade Djurskyddet i Karlstad lagt en långt inlägg om saken. Dessutom hade de tagit upp händelsen från förra veckan då två killar i Göteborg hade stoppat en katt i en tvättmaskin och satt igång den. En dam stoppade dem men då var katten så skadad att den fick avlivas. Nåväl, detta är ju överdjävligt hemskt!
Det hade kommit in några kommentarer och alla hade samma budskap; Det är ungdomar som är skyldiga till alla såna här händelser! Men det är ju faktiskt bara vid händelsen med katten i tvättmaskinen som man har tagit förövarna. Jag skrev därför en kommentar som löd:

Vem har sagt att det är barn och ungdomar som utför såna här grymheter? Det finns inom alla åldrar och grupper! Om man är rädd om sitt djur så släpper man inte ut djuret själv utan går ut med det i koppel eller lina. Sen finns det ju också människor som plågar sina egna djur och det är ju svårare att komma åt. Såklart är det bra med information, men varför vissa människor tycker om att plåga försvarslösa varelser tror jag är en mycket svår nöt att knäcka. Men ni gör ett gott jobb på Djurskyddet och utan er så skulle ofantligt många katter möta en hemsk död!

Döm om min förvåning då det kommer kommentarer som: 

*Fattar inte hur människor är funtade och hur barn är uppfostrade, låt dem smaka på samma saker, mår illa av att läsa sånt här!

*Skulle kunna halshugga personer som gör djur illa!!!!

*Sånna människor borde man få mörda utan att hamna i fängelse, om detta så skulle jag mörda dessa utan tvekan, kanske plåga lite i tvättmaskinen eller sprätta upp killarnas mage eller kanske stycka osv!! Och som ett avslut skulle jag lämna en lapp med en glad smiley 
*I tonåren borde man ett så kallat sunt förnuft. Om nu inte dessa ungdomar är mentalt handikappade så borde man ge dom varsin FET smäll o kasta in dom i maskinen med samma program som katten fick plågas igenom. PUNKT SLUT

Nackskött direkt.

Jag har kopierat men tagit bort kommentarnamnen för deras egen skull...

Jag ser en otäck liknelse mellan djurplågeriet och kommentarerna. Vad är skillnaden mellan att plåga ett djur och att säga att vederböranden skall straffas på samma sätt? Nog kan man bli upprörd över saker och ting men varför inte vara vuxen och tänka ett varv till?
Dessutom så kan jag inte hålla med om att det bara är ungdomar som gör sig skyldiga till såna här handlingar. Jag vet vuxna som försökt lägga sin katt i en kartong bakom däcken på bilen för att kunna backa över den. Min förre svärfar hejdade en karl som piskade upp sin hund så till den milda grad att den låg helt stilla på marken. Han fick då höra att det hade han inte att göra med för då jäklar.Det skrämde dock inte min fd svärfar. Nu hade flera sett tilltaget(det var inte första gången) och samtliga polisanmälde. 
Ja, exemplen är många på hur människor behandlar djur, och barn också för den delen. Sen har vi ju alla som vill döda vargar. Jag kan fråga mig varför. Varför sätter vi människor oss över naturens lagar och över de som inte kan försvara sig? Och varför är vi så olika? Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan döda ett djur. än mindre äta kött. Men jag kan inte bestämma vad andra människor skall göra så länge som det är tillåtet enligt lag. 
Djurskyddet vill efter dessa händelser komma ut till skolor för att föreläsa om empati, djurskydd, lagar, etc och det är ju behjärtansvärt men jag ser också en fara i detta. Man kan väck den björn som sover om inte föreläsaren kan tala till ungdomar på ungdomars vis. Sen tror jag problemet ligger på ett annat plan än rent djurskyddsmässigt. För vissa är inte ett djur nåt annat än en slit och slängvara. Hur många sommarkatter har vi inte hört talas om? Det är inga ungar som lämnat dem i sticket! Det är deras föräldrar. Jag har också hört "vanligt folk" som är kattägare som inte kastrerar sina katter och dessutom låter dem springa ute hur som helst. Naturligtvis blir det för många katter tillslut! Veterinärerna skulle kunna göra fler kastreringskampanjer, det har de råd med.
 Man måste ju som djurägare ta sitt ansvar för sitt djur. Det kan ju finnas djurhatare var som helst, faktiskt. Vi har en karl på vårt område som säger att om han ser en katt på sin tomt så skjuter han den. Då blir han kanske straffad för "skada av annans egendom"! Sån är lagen. Det är dags för djurpolis i hela landet, inte bara i storstäderna.  

Tack och godnatt för mig! Nu skall jag försöka få plats i vår säng. Gubben och alla djuren har lagt sig för länge sen medan jag har suttit här och skrivit av mig min frustration. Men det finns säkert nåt hörn på sängen som är tom. Skulle aldrig flytta på en katt eller hund då de ligger och sover. Vi har skaffat dem, då får de också ta plats! 
Så är det hos oss, men jag klandrar inte andra djurägare som inte tillåter sånt, så länge de har ett bra alternativ, och inte  låter dem stå i en hundgård dygnet runt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar