Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

tisdag 12 februari 2013

Vaskis onda bröstmuskel

Följetongen Vaskis onda muskel fortsätter i all evighet, verkar det som. Efter att inte fått röra på sig på över 7 månader är han nästan omöjlig att ha i koppel. Han är ju van att hoppa, springa, rulla, pulsa i snö och dessutom gå långa promenader. Och lydigare hund finns inte. I vanliga fall...Nu tar han varje tillfälle i akt för att smita till sig en springrunda på tomten, eller försöka busa då vi går våra tråkiga 10-minuterspromenader runt kvarteret. I torsdags var en sån där "smitaochslådövörattill" dag. Då Lummi och Klinga fick "varsågod" att hoppa ut ur bilen, tog han en rövare och innan jag hann hindra honom, rusade han iväg på baksidan! Lummi och Klinga härjade redan runt där som tokar och Vaski anslöt sig, trots att jag hojtade "Vaaaaaski KOM" så mycket jag orkade. Ja, vad tror ni hände? Då han äntligen kom rusandes med ett flin(!) haltade han ordentligt. Jaja, tänkte jag, det är nog övergående, han har ju varit nästan fri från hältan ett bra tag nu.
Skit heller, det har bara blivit värre och värre. Igår kväll hade han riktigt ont och ville inte stödja i onödan på benet. Imorse fick jag lyfta in och ut honom från bilen. Vid 10-tiden ringde Fröken från dagis och sa att han hoppade på tre ben och vägrade sätta ner tassen alls! Suck...Men humöret hans var som vanligt - glatt.
Aj aj, så ont det gör matte. Kan du klappa mig
väldigt mycket så kanske det blir bättre? Eller ge mig godis?
Ringde Solstaden och frågade vad vi skulle göra. Vi har inte återbesökstid förrän den 17 mars. Jag ville ju veta om vi skall stretcha och kall/varmbehandla honom eller ge honom ytterligare smärstillande medicin. Man vill ju inte göra det värre. Jag fick frågan om han var varm, röd och svullen på muskeln men det var han inte. Då fick jag det vanliga svaret; En sån här skada kan ju ta tid att läka, det enda är vila. Jaha, tänker man då. Det har ni nu sagt sen i höstas och tagit bra betalt för det, men hunden blir bara värre halt. När skall vi veta när han kan börja röra på sig igen utan att dra upp skadan? Då jag skadade min vad för ca 3 veckor sén så var rådet; Rör på dig men under kontroll för då läker skadan snabbare. Om man bara vilar så stelnar muskeln och man drar upp den så snart man börjar röra på sig. Man tycker det borde vara likadant med djur? Så nu går han på ytterligare en kur Rimadyl. Som tur var hade vi ett recept kvar så vi slapp åka till Solstaden och vänta på att få ett utskrivet. De är ju inte kända för sin snabbhet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar