Om mig

Mitt foto
Hammarö, Värmland, Sweden
Här delar jag med mig av glatt och sorgset, ilsket och stôlligt. I sammanhanget deltar ofta min Gubbe. Våra liv kretsar kring våra högt älskade husdjur, trädgården och vår gård med allt vad det innebär av arbete. Sen får ni gissa vilken årstid det är jag hatar mest...

torsdag 14 februari 2013

Alla fucking hjärtans dag...

Uhh, vad jag är trött på dessa evinnerliga "hittepådagar" där det handlar om att man skall KÖPA saker! Idag har massor av människor känt sig tvungna att köpa rosor, hjärtan, kalsonger, chokladhjärtan, behåar och trosor för att visa att de minsann älskar alla och envar utav bara helvete! Jag tror inte många vet hur traditionen uppstod.  Inte jag heller, mer än att man skall köpa saker, helst dyra för då visar man att man älskar nån JÄTTEMYCKET! Men vad har man google till om inte till att ta reda på saker.
Så här kommer lite information:

I Storbritannien
har man firat Valentins dag sedan medeltiden. Pojkar och flickor bildade den dagen låtsaspar, antingen genom lottning eller av en slump. Det hette att man blev den andres Valentin under det kommande året. Det betydde att pojken skulle uppvakta flickan som en riddare, t. ex. ge henne presenter, och hon skulle vara hans dam. Valentindagen sades vara både den första vårdagen och dagen då fåglarna bildade par inför sommaren.

 
Skyltning i ett Åhlénsvaruhus 1994. Foto: Sören Hallgren, ©Nordiska museet
Valentins dag,
eller som det heter på svenska, alla hjärtans dag, är en ny tradition i Sverige som bara firats de senaste årtiondena. Det man vet är att den engelske ambassadören som bodde i Sverige på 1600-talet utsåg drottning Kristina till sin "Valentin" år 1654. Vi skulle antagligen inte ha firat dagen om inte affärsmännen uppmärksammat den. Första gången ett varuhus skyltade med alla hjärtans dag var 1956 och då brydde sig inte många om att köpa presenter eller blommor. Men det har förändrats under de senaste årtiondena. På alla hjärtans dag 2002 såldes det 2 miljoner rosor* bara i Sverige. Blommorna som efter-
frågas är framförallt mörkröda rosor. Det säljs även mörkröda tulpaner och nejlikor den här dagen eftersom alla hjärtans dag firas över stora delar av världen och rosorna inte räcker till.

Jag uppskattar när min Gubbe har maten klar då jag kommer hem från träningen, eller då han säger att jag är fin fast jag känner mig som ett utsketet äpple(fast man kan undra vad han har för smak). DET tycker jag är att bry sig om, och tänk; Det kostar ingenting!! Och jag hoppas att  han förstår min omtanke om honom då jag berömmer honom för nåt han gjort bra, eller då jag säger att han har en snygg rumpa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar